Bieganie i powiązane z nim problemy ze zdrowiem

🕓Artykuł przeczytasz w 2 min 42 sek

Bieganie i powiązane z nim problemy ze zdrowiem

Bieganie – najważniejsza jest systematyczność

W dzisiejszych czasach, kiedy codzienność wymaga od nas szybkiego działania i żelaznej odporności, człowiek musi wykazać się umiejętnością szybkiej relaksacji i dobrą kondycją fizyczna.

Pewnie dlatego bieganie staje się sposobem na relaks, pozwala zachować piękną sylwetkę, dobrą kondycję i zdrowie. Pora dnia w tym przypadku nie ma znaczenia, najważniejsza zaś jest systematyczność.

Pozornie jest to jeden z najbezpieczniejszych sportów, bo cóż może wydarzyć się na żwirowej ścieżce, bądź leśnej dróżce? Wystarczy przecież założyć buty i w drogę.

Niestety niewielu z nas wie, ze bieganie dość mocno obciąża stawy i mięśnie. Bez odpowiedniego przygotowania nawet zwykły bieg może wyrządzić więcej szkód niż porządku, a na pewno skończy się nieprzyjemnymi dolegliwościami.

Jak uniknąć kontuzji przy bieganiu?

Bardzo ważne jest by przed rozpoczęciem biegania pamiętać o rozgrzewce, mającej na celu przygotowanie układu kostno-mięsniowego do wysiłku i w sumie nie naturalnych dla niego obciążeń. Konsekwencja w takim postępowaniu, regularne ćwiczenia rozciągające mięśnie zmniejszają ryzyko kontuzji.

Jeśli jednak z jakichkolwiek przyczyn doprowadzimy organizm do przeciążenia i pojawią się jakiś dyskomfort przy poruszaniu, nie powinniśmy tego bagatelizować. Powinniśmy poszukać przyczyny takiego stanu rzeczy.

Problem może tkwić np. w nieodpowiednio dobranym obuwiu. Jeśli nie pracuje ono prawidłowo podczas biegu i nie amortyzuje nacisku podłoża, może dojść do urazów w obrębie stopy.

Jeżeli mimo odpowiedniego stroju i prawidłowo przeprowadzonych ćwiczeń rozgrzewających nadal dokucza nam ból powinniśmy bezwzględnie udać się po poradę do rehabilitanta. Jest to istotne, ponieważ początkowo błahe objawy mogą z czasem doprowadzić nawet do potrzeby przeprowadzenia zabiegu rehabilitacyjnego. Tak wiec lepiej zapobiegać niż leczyć!

Dołącz do naszej społeczności:

Cotygodniowa dawka wiedzy

Otrzymuj najnowsze informacje i praktyczne wskazówki, jak dbać o swoje zdrowie i cieszyć się lepszym samopoczuciem.

Porady od specjalistów

Nasze praktyczne zestawy ćwiczeń są tworzone przez super ekspertów z dziedziny fizjoterapii i treningu.

Wolisz słuchać czy czytać?

Mamy dla Ciebie podcasty i artykuły dostosowane do Twojego stylu nauki!

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Fizjo4life Michał Dachowski , Jagiellońska 4, 03-721 Warszawa (będącym Administratorem danych) i otrzymywanie drogą elektroniczną maili z wiedzą z zakresu treningu, fizjoterapii oraz bliskich im obszarów, a także informacji o nowościach, podcastach, szkoleniach i dedykowanych ofertach zgodnie z polityką prywatności. Wiem, że zgoda ta jest dobrowolna i mogę ją w każdej chwili cofnąć. Mam też prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. [ pokaż dalej ][ pokaż mniej ]

Co dokucza osobą biegającym?

Kręgosłup– Osoby, które prosto z marszu postanawiają biegać, a do tej pory prowadziły siedzący tryb życia, mogą boleśnie odczuć tego skutki w postaci dolegliwości kręgosłupa. Przeważnie spowodowane jest do degeneracją chrząstek i kręgów co prowadzi do niestabilności kręgosłupa (tzw. kręgosłup biegacza).

Kolana – one są bardzo często narażone na urazy, u biegaczy mamy do czynienia z chondromalacją rzepki. Kolano biegacza (tak jest to schorzenie nazywane) związane jest ze zmianami degeneracyjnymi w obrębie chrząstki rzepki. Powodem uszkodzenia chrząstki może być wada postawy – zaawansowane płaskostopie, szerokie biodra, a także zbyt duże przeciążenia stawu podczas biegu. Podczas biegu bowiem, ruchy stawu są powtarzalne, a jeśli biegacz ma nieprawidłową postawę to na wskutek złego ustawienia stóp, mamy do czynienia z nierównomiernym obciążeniem stawów.

Rzadszym powodem bólów w stawie, choć bardzo groźnym jest skręcenie lub zwichnięcie kolana, a także niejednokrotnie powiązane z tym naderwanie ścięgien.

Ścięgno Achillesa – lubisz bieg po dobrze utwardzonych powierzchniach? Asfalt, chodniki to Twoja codzienność? Uważaj! Długotrwałe oddziaływanie takiego podłoża na układ stawowy często doprowadza do zapalenia w obrębie ścięgna Achillesa. Może także dojść do jego naderwania. Niekiedy powodem tych dysfunkcji może też być nieprawidłowe stawianie stóp podczas biegu.

Staw skokowy – Nierówna nawierzchnia po której biegamy może doprowadzić do urazów stawu skokowego. Na dziurach łatwo o skręcenie albo zwichniecie stawu. Aby tego uniknąć warto zainwestować w obuwie dobrze stabilizujące te okolicę.

Stopy, palce – o tym jak ważne przy biegach jest odpowiednie obuwie przekonał się każdy. Dobre buty ochronią przed urazami stóp i palców, nieodpowiednie w połączeniu z często, spowodowanymi przez niewygodne obuwie, nieodpowiednimi nawykami biegacza mogą doprowadzić do deformacji stopy i palców.

Pasmo biodrowo-piszczelowe – czujesz, ze boli cię kolano a ból zaczyna promieniować na całą kończynę? Rwanie ciągnie się od miednicy, aż po kość piszczelową? Zapewne przeciążyłeś stawy i mięśnie w tym rejonie.

Podsumowując

Jak więc łatwo zauważyć bieganie nie jest tak bezpiecznym sportem jak to sie może na początku wydawać. Jeśli twoja przygoda z tym sportem skończyła się urazem zapraszamy do nas. Posiadamy bardzo duża wiedzę na temat kontuzji sportowych. Wiemy jak je leczyć z wykorzystaniem najnowszych technologii, a także nauczymy Cię unikać ich w przyszłości.

Trzeba tu podkreślić, ze fizjoterapia będąca gałęzią medycyny, pozwala osiągnąć pozytywne wyniki leczenia kontuzji u osób biegających. Dzięki niej jesteśmy w stanie przynieść ulgę w bólu. Nie warto bagatelizować pierwszych symptomów wskazujących na jakieś nieprawidłowości.

Jeśli kontuzja przejdzie w stan przewlekły, leczenie będzie dużo dłuższe i trudniejsze.

Nie czekaj wiec tylko pozwól sobie pomóc. Czas przy nieleczonej kontuzji działa na Twoją niekorzyść.

Dołącz do naszej społeczności:

Cotygodniowa dawka wiedzy

Otrzymuj najnowsze informacje i praktyczne wskazówki, jak dbać o swoje zdrowie i cieszyć się lepszym samopoczuciem.

Porady od specjalistów

Nasze praktyczne zestawy ćwiczeń są tworzone przez super ekspertów z dziedziny fizjoterapii i treningu.

Wolisz słuchać czy czytać?

Mamy dla Ciebie podcasty i artykuły dostosowane do Twojego stylu nauki!

Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Fizjo4life Michał Dachowski , Jagiellońska 4, 03-721 Warszawa (będącym Administratorem danych) i otrzymywanie drogą elektroniczną maili z wiedzą z zakresu treningu, fizjoterapii oraz bliskich im obszarów, a także informacji o nowościach, podcastach, szkoleniach i dedykowanych ofertach zgodnie z polityką prywatności. Wiem, że zgoda ta jest dobrowolna i mogę ją w każdej chwili cofnąć. Mam też prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego lub przeniesienia danych. [ pokaż dalej ][ pokaż mniej ]

Autorzy artykułu:

Kamil Kozakowski

Kamil Kozakowski

Kamil specjalizuje się w terapii wisceralnej problemów trawiennych. Zajmuje się także dysfunkcjami narządu ruchu w oparciu o koncepcję Medycyny Manualnej dr. Składowskiego.

Piotr Nadulski

Piotr Nadulski

Piotr jest trenerem specjalizującym się w terapii ruchowej i kształtowaniu siły. Trenował między innymi piłkę nożną, dirt i street MTB.

Udostępnij na Facebooku

Nasze usługi które mogą Cię zainteresować

Rehabilitacja sportowa

Rehabilitacja sportowa

Mamy wiedzę i doświadczenie w pracy ze sportowcami. Dzięki temu możemy skutecznie przygotować ich do uprawiania sportu zawodowego, jak i amatorskiego.

Dowiedz się więcej