Endometrioza: objawy, diagnoza, leczenie

Endometrioza: objawy, diagnoza, leczenie

Towarzyszą Ci zaburzenia cyklu menstruacyjnego? Miewasz bolesne stosunki lub nie możesz zajść w ciąże?

Przyczyną powyższych dolegliwości może być endometrioza.

Czym jest endometrioza? To skomplikowana choroba układu rozrodczego, która dotyczy od 6 do nawet 15% ogólnej populacji kobiet.

Pomimo tego, że świadomość kobiet na temat endometriozy stale rośnie, przyczyny jej powstawania nadal są niejasne. Jej odpowiednie rozpoznanie, a także leczenie wciąż stanowią OGROMNE wyzwanie…

Oto czego dowiesz się z niniejszego artykułu:

• Czym jest endometrioza?
  • Jak powinno się leczyć endometriozę?
  • Badania diagnostyczne w endometriozie
  • Jakie objawy występują podczas endometriozy?
  • Nieregularne cykle miesiączkowe a endometrioza
  • Jakie są następstwa niezdiagnozowanej endometriozy?

Odpowiedzi na te i na wiele innych pytań związanych z endometriozą znajdziesz w dalszej części artykułu.

Dołącz do naszej społeczności:

Dawka wiedzy prosto od specjalistów

Najnowsze porady i informacje o tym jak dbać o swoje zdrowie, podane w zrozumiały sposób przez naszych specjalistów.

Jeden mail tygodniowo, bez spamu

Nie będziemy zasypywać Cię zbędnymi wiadomościami, gwarantujemy jedną porcję wskazówek tygodniowo.

Możesz słuchać lub czytać

Bez względu na to jaką formę nauki preferujesz, nasz podcast i artykuły pozwolą Ci zdobywać wiedzę tak jak lubisz.

Czym jest endometrioza?

Endometrioza to choroba ginekologiczna. Powoduje, że endometrium (tkanka, która wyściela wnętrze macicy lub łona) znajduje się poza jamą macicy. Powoduje przy tym samym ból i niepłodność.

W endometriozie z nieznanych przyczyn tkanka ta przedostaje się poza jamę macicy. Najczęściej występuje w dolnej części brzucha lub miednicy, ale może pojawić się w dowolnym miejscu ciała.

Endometriozę rozpoznaje się u 12-32% kobiet poddawanych zabiegom chirurgicznym z powodu bólu w miednicy. A także u 50% kobiet poddawanych zabiegom chirurgicznym z powodu niepłodności.

Choroba dotyka zarówno kobiety w okresie rozrodczym, jak i po menopauzie.

Endometrioza rzadko występuje u dziewcząt przed rozpoczęciem pierwszej miesiączki. Jest jednak zauważalna nawet u połowy nastolatek borykających się z bólami miednicy i bolesnymi miesiączkami.

Objawy endometriozy

Ból jest najczęstszym objawem endometriozy. Kobiety z endometriozą mogą odczuwać ból miednicy lub podbrzusza, ból podczas miesiączki, czy podczas stosunku seksualnego

Mogą także występować zaburzenia menstruacji. Krwawienia miesięczne mogą być nieregularne lub często bardziej obfite ze znaczącym nasileniem dodatkowych dolegliwości.

Objawy mogą być stałe lub cykliczne. Oznacza to, że pogarszają się przed i podczas okresu, a następnie ulegają poprawie.

Do niepokojących objawów, które mogą wskazywać na endometriozę, należą trudności z zajściem w ciążę.

Z drugiej strony, u niektórych kobiet zmagających się z endometriozą, choroba może przebiegać w sposób bezobjawowy.

Nie ma związku między objawami a stopniem zaawansowania endometriozy.

Inaczej mówiąc, u pacjentek z łagodnym stopniem choroby, mogą występować silne objaw. Podczas gdy pacjentki z zaawansowanym stopniem endometriozy mogą nie odczuwać znacznych objawów.

Czy warto ćwiczyć mięśnie dna miednicy (i jakie ćwiczenia wybrać)?

Mięśnie dna miednicy (w skrócie MDM), to ważna grupa mięśni. Jest odpowiedzialna między innymi za utrzymywanie moczu, kału, czy gazów.

Przeczytaj artykuł

Czy okres musi być bolesny?

Ból menstruacyjny nie do zniesienia Powraca co miesiąc, dla niektórych wiążąc się z OGROMNYM zakłopotaniem, a czasami również bólem… Przegląd Systematyczny jest przeprowadzony przez Światową

Przeczytaj artykuł

Diagnostyka endometriozy

Już nawet jeden z powyższych objawów może być zalążkiem choroby. Dlatego tak ważne jest obserwowanie tego, co dzieje się z naszym ciałem.

Jeżeli zauważysz jakiekolwiek niepokojące objawy endometriozy, nie popadaj w panikę. W pierwszej kolejności udaj się do odpowiedniego specjalisty.

Musisz wiedzieć, że nie każdy ginekolog specjalizuje się w endometriozie.

Diagnostyka endometriozy jest wymagająca i dokładna. Dlatego istotne jest, aby udać się do odpowiedniego lekarza, bądź specjalisty z dużym doświadczeniem

Zanim zaczniesz diagnozować się w kierunku endometriozy, warto w pierwszej kolejności udać się do fizjoterapeutki uroginekogolicznej.

Podczas takiej wizyty przeprowadzany jest wywiad z pacjentką, który jest podstawą do rozpoznania endometriozy.

W Internecie znajdziesz wiele grup wsparcia, gdzie kobiety wymieniają się informacjami oraz nazwiskami sprawdzonych specjalistów.

Jeśli znajdziesz właściwego specjalistę, nie czekaj. Czas oczekiwania na taką wizytę może być znacznie dłuższy niż w przypadku „zwykłego” ginekologa.

Dołącz do naszej społeczności:

Dawka wiedzy prosto od specjalistów

Jeden mail tygodniowo, bez spamu

Możesz słuchać lub czytać

Następstwa niezdiagnozowanej endometriozy

Jeśli endometrioza nie zostanie wcześnie zdiagnozowana, może skutkować przede wszystkim nasileniem się objawów.

Czym grozi nieleczona endometrioza?

U pacjentek, u których stwierdzono endometriozę, częściej obserwuje się występowanie raka jajnika oraz chłoniaków nieziarniczych. Częściej występują także inne choróby nowotworowe, takie jak np. rak jelita grubego, rak tarczycy, czy czerniak.

Nieleczona endometrioza może prowadzić do leczenia zabiegowego, co może skutkować usunięciem narządów rodnych.

Endometrioza a ciąża – badania

Fizjoterapeutka uroginekologczna może zwiększyć Twoją szansę na zajście w ciążę

Tak jak wspominaliśmy, endometrioza ma znaczący, negatywny wpływ na płodność pacjentek

Od 30 do 50 procent kobiet cierpiących na endometriozę może mieć problemy z zajściem w ciążę.

Kobiety cierpiące na endometriozę mogą mieć problem z zajściem w ciąże. Jednak nie dzieje się tak zawsze.

Wszelkie możliwości terapeutyczne oraz ocena szans na poczęcie powinny być omawiane indywidualnie. Lekarz ginekolog odpowiedzialnym za prowadzenie leczenia danej pacjentki doradzi najlepiej.

Leczenie endometriozy – czy da się ją skutecznie wyleczyć?

Stosowanie się do zaleceń fizjoterapeuty zwiększy Twój komfort życia.

Niestety, ale endometrioza jest chorobą, której przewlekłe dolegliwości łagodzi się latami. Finalnie jednak zostaje z nami przez całe życie…

Leczenie endometriozy ma na celu usunięcie dolegliwości bólowych towarzyszących chorobie. Staramy się też o zminimalizowanie ryzyka rozwoju istniejących groźnych powikłań oraz zwiększenie szans na zajście w ciążę.

Leczenie ognisk endometriozy może przebiegać farmakologicznie lub chirurgicznie.

Farmakologiczne leczenie endometriozy

W przypadku terapii farmakologicznej stosuje się leki hormonalne. Poprzez wpływ na cykl miesiączkowy zmniejszają nasilenia objawów bólowych.

Chirurgiczne leczenie endometriozy

Natomiast w przypadku leczenia chirurgicznego najczęściej stosowaną metodą jest laparoskopia.

Laparoskopia pozwala na diagnozę, a także ewentualne usunięcie ognisk choroby w sposób jak najmniej inwazyjny.

Podejście do leczenia ognisk endometriozy jest bardzo indywidualne. Dlatego w pierwszej kolejności należy udać się do odpowiedniego lekarza specjalisty.

Podsumowanie informacji o endometriozie

Endometrioza to skomplikowana choroba ginekologiczna. Dotyka zarówno kobiety w okresie rozrodczym, jak i te po menopauzie.

To poważne schorzenie, którego zdecydowanie nie powinno się lekceważyć!

Kobiety zmagające się z endometriozą mogą odczuwać ból miednicy lub podbrzusza. Może odczuwać ból podczas miesiączki, czy ból podczas współżycia. Może ona również prowadzić do poważnych powikłań, takich jak niepłodność.

Dlatego, jeśli zauważysz u siebie któryś z objawów, niezwłocznie udaj się do odpowiedniego lekarza bądź specjalisty. Przeprowadzi on właściwe badania.

W pierwszej kolejności warto udać się na wizytę do fizjoterapeutki uroginekogolicznej.

Po wizycie będziesz w stanie stwierdzić, czy po pracy manualnej Twój stan zdrowia uległ poprawie. I podjąć ewentualne dalsze kroki.

Klaudia Kostrzewa

Klaudia Kostrzewa (dawniej Chmielińska) pomoże Ci zwłaszcza jeśli jesteś starasz się o zajście w ciąż lub powrotu do sprawności po ciąży.

Katarzyna Grodzicka

Kasia zajmuje się fizjoterapią uroginekologiczną. Pasjonuje ją terapia kobiet w ciąży i po porodzie. Zajmuje się przygotowaniem kobiet do porodu.

Rehabilitacja uroginekologiczna 45 min od 190zł
Indywidualny trening przygotowujący do ciąży 60 min 200zł

Rehabilitacja uroginekologiczna

Fizjoterapia uroginekologiczna leczy i zapobiega zmianom dna miednicy, jak nietrzymanie moczu, wypadanie narządów płciowych, czy dysfunkcje seksualne.

Indywidualny trening przygotowujący do ciąży

Trening przygotowujący do ciąży skierowany jest do Pań które planują lub starają się zajść w ciążę. Trening spokojnie przygotowuje ciało do zajścia w ciążę.