Dyspareunia czyli ból przy stosunku. Jak odzyskać radość z seksu?

Dyspareunia czyli ból przy stosunku. Jak odzyskać radość z seksu?

Czym jest dyspareunia?

Bolesne współżycie (dyspareunia) to problem, który dotyka OGROMNĄ ilość kobiet w każdym wieku na całym świecie…

Ból może pojawiać się w różnych fazach stosunku płciowego, a także przed i po stosunku.

Dyspareunia to dysfunkcja seksualna, która może wynikać z różnych przyczyn…. Jej źródła mogą mieć podłoże zarówno somatyczne (fizyczne), jak i psychologiczne.

Niestety, ale wiele kobiet, które poszukują pomocy u lekarza, zostaje z tą przypadłością sama.

Doskonale zdajemy sobie sprawę, że w Twojej głowie mogło pojawić się wiele pytań:

• Czy seks musi boleć?
  • Jak leczyć dyspareunię?
  • Jakie są objawy dyspareunii?
  • Co warto wiedzieć o dyspareunii?
  • Co wywołuje ból podczas stosunku?
  • Czy ta przypadłość jest normalna i znika po porodzie?
  • Czy traumy mają wpływ na odczuwanie bólu podczas seksu?

Odpowiedzi na te i na wiele innych pytań związanych z dyspareunią znajdziesz poniżej. Dowiesz się też więcej o kobiecej seksualnością.

Dołącz do naszej społeczności:

Dawka wiedzy prosto od specjalistów

Najnowsze porady i informacje o tym jak dbać o swoje zdrowie, podane w zrozumiały sposób przez naszych specjalistów.

Jeden mail tygodniowo, bez spamu

Nie będziemy zasypywać Cię zbędnymi wiadomościami, gwarantujemy jedną porcję wskazówek tygodniowo.

Możesz słuchać lub czytać

Bez względu na to jaką formę nauki preferujesz, nasz podcast i artykuły pozwolą Ci zdobywać wiedzę tak jak lubisz.

Dyspareunia: wszystko, co musisz wiedzieć

Fizjoterapeutka uroginekologiczna w trakcie rozmowy z pacjentem.

Dyspareunia to rodzaj dysfunkcji seksualnej. Jest ona niestety w Polsce jest poważnie bagatelizowana.

W Stanach Zjednoczonych przeprowadzono badania. Wychodzi z nich, że problem z bólem podczas stosunku dotyczy aż 20% kobiet.  W Polsce ta liczba szacowana jest na około 13%. Może to jednak wiązać się ze wstydliwością, która dotyka naszych kobiet.

Często scenariusz wygląda następująco: pacjentka zgłasza lekarzowi, że odczuwa ból podczas stosunku. Natomiast lekarz bagatelizuje problem: „Jak pani urodzi, to przejdzie”… Niestety, ale przez takie podejście wciąż wstydzimy się mówić o tym schorzeniu głośno.

Ból podczas współżycia może pojawiać się w obrębie narządów płciowych oraz miednicy. W przypadku dyspareunii (bolesnego stosunku) jakikolwiek ból nie jest normalny.

Zastanawiasz się jakie są jego przyczyny? Dowiesz się tego z dalszej części niniejszego artykułu.

Przyczyny bólu podczas współżycia – zarówno dotyczące ciała jak i psychiki

Wizyta u fizjoterapeutki uroginekologicznej.

Przyczyny dyspareunii w wielu przypadkach są mieszane i nie mają jednego określonego charakteru. Oznacza to, że mogą dotyczyć zarówno natury fizycznej, jak i psychologicznej.

Przyczyny somatyczne

Do przyczyn somatycznych (fizycznych) bólu podczas współżycia należą:

• Endometrioza
  • Suchość pochwy
  • Stany zapalne w obrębie narządów płciowych
  • Infekcje intymne
  • Choroby przenoszone drogą płciową
  • Wszelkie powikłania po zabiegach operacyjnych w obrębie układu rozrodczego. Także te związane z porodem przez cesarskie cięcie.

Dołącz do naszej społeczności:

Dawka wiedzy prosto od specjalistów

Jeden mail tygodniowo, bez spamu

Możesz słuchać lub czytać

Przyczyny psychologiczne

Do przyczyn psychologicznych bólu podczas stosunku zaliczamy:

• Niską samoocenę i kompleksy związane z ciałem
  • Zaburzenia lękowe – wtórny lęk przed współżyciem (traumy)
  • Nadmierny stres w różnych obszarach życia (praca, szkoła, rodzina). Może on wywoływać napięcia mięśniowe.
  • Negatywne przekonania na temat seksu. Przykładowo błędne przekonanie, że kobieta nie powinna czerpać radości z bliskości fizycznej.

Czy dyspareunia znika po porodzie?

Fizjoterapeutka może pomóc z dyspareunią.

Niestety, ale seks po porodzie może wiązać się z dyskomfortem, a nawet bólem… ale spokojnie! Stosunek po porodzie nadal może być  satysfakcjonujący.

W przypadku porodu siłami natury wszystko zależy od szycia. Pacjentki często martwią się, że jeśli lekarz długo szył, to musiało dojść do poważnych obrażeń.

Uspokajamy! Jeżeli szycie zajęło lekarzowi dużo czasu, to wcale nie oznacza, że uraz musi być rozległy. Lekarz mógł być po prostu bardzo dokładny, dzięki czemu blizna będzie mniejsza.

Pewnie zastanawiasz się, czy dyspareunia może dotyczyć również kobiet, które rodziły za pomocą metody cesarskiego cięcia?

Z naszego doświadczenia wynika, że kobiety, które rodziły cesarskim cięciem, częściej odczuwają ból podczas stosunku. Niestety po cesarskim cięciu napięcia w obrębie mięśni dna miednicy są dużo większe. Przynajmniej w porównaniu z tymi które rodziły siłami natury. Powoduje to większe napięcia tych mięśni, co skutkuje większym oporem przy wejściu do pochwy. Tym samym pojawia się ból.

Musisz jednak wiedzieć, że bolesne stosunki po porodzie mogą pojawiać się zawsze. Bez względu na wybraną formę porodu. Dlaczego?

Poród może wywołać traumę u kobiety. Może po prostu będzie bała się zajść ponownie w ciążę. Może to wywoływać w jej głowie opór przed każdym kolejnym stosunkiem.

Wszystkie traumy mogą prowadzić do dyspareunii. Zarówno okołoporodowe jak i nadużycia oraz wykorzystania seksualne.

Jak leczyć dyspareunię?

Treningi i relaksacja pomogą pozbyć się bólu.

Wybór metody leczenia  zależy od przyczyny bólu.

Jeśli kobieta ma zdiagnozowane schorzenie somatyczne, to należy się nim zająć w pierwszej kolejności. W ten sposób zmniejszone zostaną dolegliwości bólowe. W niektórych przypadkach może się okazać, że dalsze leczenie jest zbędne.

Kolejnym rodzajem terapii są techniki relaksacji mięśni pochwy. Dodatkowo można stosować ćwiczenia mięśni Kegla, które są odpowiedzialne za wzmocnienie mięśni dna miednicy.

Jako rodzaj autoterapii, którą wykonasz sama w domu, zalecamy wibracje np. pracę z wibratorem. Niskie wibracje odgrywają tutaj kluczową rolę. Według badań to właśnie niskie częstotliwości najlepiej wpływają na relaksację.

Niestety u kobiet, które przez długi czas zmagały się z bolesnym współżyciem, wciąż mogą pojawiać się negatywne emocje związane z seksem. Nawet po wyleczeniu.

Nie jest to dolegliwość, która zniknie sama z siebie. Może być trudno otworzyć się przed partnerem, lekarzem, czy seksuologiem. Jednak proces mówienia o tym na głos może pomóc w złagodzeniu niektórych objawów dyspareunii.

Bólu w trakcie stosunku możesz się pozbyć.

Jeśli odczuwasz ból podczas stosunku, nie musisz się go wstydzić ani krępować. Dyspareunia to problem, który dotyczy wielu kobiet w każdym wieku.

Jak w przypadku wielu bolesnych dolegliwości, dyspareunia jest nadal tematem tabu i zostaje często bagatelizowana.

Bolesne współżycie nie jest normalne i żadna kobieta nie powinna się na to godzić. Niektóre formy dyspareunii są trudne do zdiagnozowania, co utrudnia kobietom znalezienie odpowiedniego leczenia.

W ostatnich latach świadomość tego schorzenia wzrosła. Wciąż mamy jednak wiele do zrobienia, zanim problem ten zostanie całkowicie rozwiązany.

Pamiętaj, aby zasięgnąć porady wykwalifikowanego lekarza, psychoterapeuty, czy fizjoterapeuty uroginekologicznego. Zarówno w zakresie leczenia objawów fizycznych, jak i radzenia sobie z problemami emocjonalnymi. Mogą one towarzyszyć towarzyszyć dyspareunii.

Katarzyna Grodzicka

Kasia zajmuje się fizjoterapią uroginekologiczną. Pasjonuje ją terapia kobiet w ciąży i po porodzie. Zajmuje się przygotowaniem kobiet do porodu.

Klaudia Kostrzewa

Klaudia Kostrzewa (dawniej Chmielińska) pomoże Ci zwłaszcza jeśli jesteś starasz się o zajście w ciąż lub powrotu do sprawności po ciąży.

Rehabilitacja uroginekologiczna 45 min od 190zł
Indywidualny trening przygotowujący do ciąży 60 min 200zł

Rehabilitacja uroginekologiczna

Fizjoterapia uroginekologiczna leczy i zapobiega zmianom dna miednicy, jak nietrzymanie moczu, wypadanie narządów płciowych, czy dysfunkcje seksualne.

Indywidualny trening przygotowujący do ciąży

Trening przygotowujący do ciąży skierowany jest do Pań które planują lub starają się zajść w ciążę. Trening spokojnie przygotowuje ciało do zajścia w ciążę.