Uszkodzenia tkanek miękkich według teorii tkanek powięziowych

Uszkodzenia tkanek miękkich według teorii tkanek powięziowych

Przyczyny uszkodzeń tkanek miękkich

Uszkodzenia tkanek miękkich według teorii tkanek powięziowych powstają w wyniku :

• dużego urazu
  • sumowania mikrourazów
  • złego leczenia zwichnięć, stłuczeń, skręceń
  • zbyt intensywny trening (przerost układu dynamicznego – układu ruchu) np. poprzez kształtowanie tylko jednej cechy; siły lub wytrzymałości , dochodzi do dysproporcji, odbywa się kosztem elastyczności

Przyczyny uszkodzeń więzadła

• Mają pewien ograniczony stopień rozciągłości. Przy zbyt dużej sile działającej na więzadło dochodzi do naciągnięcia lub zerwania
  • Rozerwanie może występować na całym przebiegu więzadła, ale najczęściej dochodzi w punktach przyczepu.
  • Więzadło poboczne piszczelowe częściej ulega urazowi (przy nadkłykciu kości udowej) rzadziej w poboczne strzałkowe (przy głowie strzałki)
  • Przy uszkodzeniu więzadła pobocznego strzałkowego występują objawy porażenia w wyniku uszkodzenia nerwu strzałkowego który przechodzi powierzchownie
  • Najgorzej goją się urazy w 1/3 więzadła gdyż jest tam najgorsze ukrwienie, częsty objaw to niestabilność kolana, objaw szuflady
  • Więzadło krzyżowe przednie częściej ulega urazowi niż więzadło krzyżowe tylne

Objawy uszkodzenia więzadła krzyżowego przedniego i tylnego:

1. trzask (przy uszkodzeniu w. pobocznych nie występuje gdy ż więzadła są rozciągnięte )
  2. krwiak (może pojawić się w okresie od 6-24 h , gdy wyjdzie od razu to wskazuje na uszkodzenie torebki stawowej lub części chrzęstnych stawu)
  3. obrzęk (od 6-24 h jest niezauważalny). Rzadko  jest uszkodzenie izolowane jeśli tylko torebka  jest uszkodzona to obrzęk się „rozlewa”
  4. Ból (przy całkowitym zerwaniu więzadeł ból jest mniejszy gdy ż nerwy ulegaj ą przerwaniu, przy uszkodzeniu połowicznym tylko cz ęś c nerwów zostaje przerwana i są większe objawy bolesne. Im większy ból tym mniejsze uszkodzenie struktur)
  5. Szuflada przednia i tylna
  6. Niestabilność kończyn:
    • ostra
    • przewlekła

Postępowanie przy ostrej niestabilności więzadła uzależnione od schorzenia

I stopień – niestabilność mała -przesunięcie 3-5mm -powiązana z naciągnięciem więzadeł

II stopie ń – niestabilność umiarkowana -przesunięcie 5-10mm -połączona z częściowym rozerwaniem

III stopień – niestabilność dużą -przesunięcie powyżej 10mm – połączona z całkowitym rozerwaniem

Dołącz do naszej społeczności:

Dawka wiedzy prosto od specjalistów

Najnowsze porady i informacje o tym jak dbać o swoje zdrowie, podane w zrozumiały sposób przez naszych specjalistów.

Jeden mail tygodniowo, bez spamu

Nie będziemy zasypywać Cię zbędnymi wiadomościami, gwarantujemy jedną porcję wskazówek tygodniowo.

Możesz słuchać lub czytać

Bez względu na to jaką formę nauki preferujesz, nasz podcast i artykuły pozwolą Ci zdobywać wiedzę tak jak lubisz.

Leczenie uszkodzeń więzadła

• I i II stopień uszkodzenia lub uszkodzenie na przyczepie leczymy zachowawczo lub w miejscu dobrze ukrwionym

• szybkie wyleczenie dzięki metodzie FDM

III stopień lub niestabilność przewlekła leczenie bardzo zależne od stanu

Niestabilność przewlekła – powstaje w wyniku uszkodzenia całego aparatu torebkowo – więzadłowego lub złego leczenia. Uszkodzenie więzadła krzyżowego przedniego czasami nie daje niestabilności ( dochodzi do zaniku mięśnia czworogłowego i wyrobienia stabilizacji mięśniowej)

Leczenie: Wyrobienie stabilizacji czynnościowej zamiast operacji

Rehabilitacja: (jak najwcześniej)

• zbliżanie przyczepów -cisza ruchowa (dotyczy to przykurczów, niestabilności, osłabienia mm, zmniejszenia zakresu ruchu w stawach
  • Od razu ćwiczenia Raz uszkodzone więzadło nie będzie w pełni sprawne dynamicznie.
  • ćwiczenia w zamkniętym łańcuchu kinematycznym:
    • równomiernie rozłożone obciążenie (dotyczy to głównie st. kolanowego-rzepki)
    • daje większą stabilizacje
    • daje możliwość wykonywania ćwiczeń w większym zakresie

W otwartym łańcuchu kinematycznym całe obciążenie kumuluje się punktowo, dochodzi do obciążenia stawów – a przeciążenia są przyczyną zmian zwyrodnieniowych.

• ćwiczenia w otwartym łańcuchu kinematycznym – rehabilitacja obszarów które nie są bolesne
  • ćwiczenia na priopriocepcje (poprawia równowagę statyczną i dynamiczną)

Statyczna reedukacja

• •wtedy gdy pacjent chodzi bez kul
  • ćwiczenia
    • mają na celu odczucie położenia ciała, napięcia mm ,ruchu
    • wykonywanie czynności obszernych, jednostronnych i obustronnych
    • z wykorzystaniem wzroku – biofeedback
    • wykorzystujące zmienne podłoże (najpierw stabilne potem labilne)
    • odwracające uwagę od świadomej kontroli (wykorzystanie piłki)
    • w różnych pozycjach stawowych

Dynamiczna reedukacja

ćwiczenia:

• charakteryzujące się zmiennym tempem ; od wolnego, średniego do szybszego
  • od mniej obciążających do bardziej
  • od chodzenia do biegania, sprint
  • odtwarzające mechanizm urazu

5 powodów dla których warto udać się na masaż

Wiele osób kojarzy masaż tylko z chwilami relaksu podczas jednak korzyści płynących z masażu jest znacznie więcej. Oto kilka najważniejszych z nich.

Przeczytaj artykuł

Co to jest orteza na kolano i czy warto ją stosować?

Orteza – czy jest niezbędna? Kontuzje kolana to częsty problem, który dotyczy osób aktywnych fizycznie, ale nie tylko! W końcu ten staw narażony jest na

Przeczytaj artykuł

Łąkotki

Łąkotki są zbudowane z tkanki chrzęstnej włóknistej leżące pomiędzy kością udową a piszczelową. Są częścią stawu kolanowego.

Do czego służą łąkotki?

• stabilizacja
  • amortyzator (zmniejsza tarcie)
  • zmniejsza obciążenie – daje sprężysty opór końcowy

Przyczyny uszkodzenia łąkotki

I. Nagły duży uraz, bądź sumowanie urazów  (łąkotka przy środkowa – 10x częściej ulega uszkodzeniu niż boczna, jest zrośnięta z torebką stawową) Przy obciążaniu kolana – nagłe wyprostowanie + rotacja zewnętrzna goleni względem ustabilizowanego uda lub rotacja wewnętrzna uda względem goleni.

II. Przewlekły (choroby błony maziowej, chrząstki-złe od żywienie)

III. W czasie rozwoju płodowego(utrudniony ruch wyprostu)

IV. Przedłużające się unieruchomienie ,miażdżyca, żylaki (nie goją się same – niedokrwienie, zaburzenie unerwienia)

Łąkotki są chrzęstnymi elementami stawu kolanowego, nie unerwione – niebolesne ale nie mają zdolności regeneracyjnych

Leczenie uszkodzeń łąkotki

Metodą FDM da się szybko wyleczyć ból pochodzenia łąkotkowego.

Objawy uszkodzenia łąkotki

•  ból ( nie musi )

• słabość stawu

• pacjent utyka

• kolano załamuje się ku przodowi

• obrzęk, krwiak wzrost ocieplenia

Bibliografia :

• Dega – Ortopedia i traumatologia
  • Żuk&Dziak – Ortopedia z traumatologi ą narz ądu ruchu
  • Nowotny – Zarys rehabilitacji w dysfunkcjach narz ądu ruchu
  • TEORIA FDM

Jakub Nowosad

Jakub to fizjoterapeuta w warszawskiej klinice Fizjo4Life, specjalizujący się w pracy ze sportowcami i pacjentami po urazach ortopedycznych.

Karolina Dachowska

Karolina specjalizuje się w treningu powięzi, a w szczególności w rolowaniu, rozciągania powięziowego w sporcie i terapii. Od lat związana ze sportem.

Michał Dachowski

Michał specjalizuje się w terapii manualnej tkanek miękkich. Stale rozwija wiedzę w rehabilitacji urazowej, ze szczególnym naciskiem na urazy sportowe.

Rehabilitacja dorosłych 30 min od 100zł
Rehabilitacja dorosłych 60 min od 200zł

Pomagamy pacjentom zapomnieć o bólu i problemach z poruszaniem się. Wspieramy w powrocie do sprawności po kontuzjach czy interwencjach chirurgicznych.