Szyna i botoks – czy to naprawdę najlepszy sposób na bruksizm?

Szyna i botoks – czy to naprawdę najlepszy sposób na bruksizm?

Czy zdarza Ci się budzić rano z bólem w szczęce lub głowie?

A może czujesz, że Twoje zęby są zużyte lub uszkodzone, pomimo regularnej higieny jamy ustnej? Jeśli tak, to prawdopodobnie masz problem z bruksizmem

Głównym i najczęstszym objawem bruksizmu jest zgrzytanie zębów. To schorzenie, które dotyka wielu ludzi na całym świecie.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie są objawy bruksizmu, a także, jak poprawnie zdiagnozować i wyleczyć to schorzenie, to koniecznie przeczytaj ten artykuł do końca.

Czego dowiesz się z niniejszego artykułu?

• Czym jest bruksizm?
  • Jakie są objawy bruksizmu?
  • Jaki jest test na zgrzytanie zębów?
  • Do kogo udać się z bruksizmem?
  • Jakie czynniki powodują bruksizm?
  • Jaka jest prawidłowa pozycja szczęki?
  • Jakie są pozytywne skutki bruksizmu?
  • Jaki jest pierwszy etap leczenia bruksizmu?
  • Czy szynoterapia jest dobrym rozwiązaniem przy bruksizmie?
  • Kiedy stosować botoks przy bruksizmie?

Odkryj, jakie kroki możesz podjąć, aby poprawić jakość swojego snu i zadbać o zdrowie jamy ustnej.

Chcesz wiedzieć, jak pozbyć się bólu głowy i szyi? Dołącz do naszej społeczności!

Porady prosto od specjalistów

Praktyczne wskazówki i informacje formie przystępnej dla każdego.

Zero spamu, wyłącznie jedna porcja wiedzy

Dostaniesz od nas jedną wiadomość tygodniowo pełną porad i wskazówek. Nie zasypiemy Cię żadnymi zbędnymi wiadomościami.

Ty wybierasz

Wolisz słuchać czy może czytać? Ty wybierasz jak zdobywasz wiedzę, bo nasze artykuły i podcasty pozwalają to robić tak, jak Ci wygodnie.

Czym jest bruksizm i jakie są jego objawy?

Bruksizm to zaburzenie polegające na niekontrolowanym ścieraniu, zaciskaniu lub zgrzytaniu zębami. Najczęściej występuje podczas snu.

Do najczęstszych objawów, poza wspomnianym wcześniej zgrzytaniem, możemy zaliczyć bóle szyi, głowy, pleców, czy szczęki. A także uszkodzenie szkliwa, czy ubytki zębowe.

Prosty i szybki test na zgrzytanie zębów

Aby sprawdzić, czy nasze zęby mają tendencję do zgrzytania, warto w domu wykonać prosty test:

1. Zaciśnij mocno szczękę dolną do górnej.
  2. Próbuj poruszać nią poziomo.

Granica tolerancji wynosi około 1 mm. Dużo większa ruchomość powinna skłonić Cię do refleksji nad bruksizmem i utrudnionym snem z powodu jego występowania.

Bruksizm dzienny i nocny

Objawami, które mogą świadczyć o możliwości wystąpienia bruksizmu nocnego są sztywność i odczuwalny ból w żuchwie. Jeśli rano zauważysz, że język jest wyraźnie pofalowany i znajdują się na nim odciśnięte ślady zębów, to również może wskazywać na bruksizm.

Warto również wspomnieć o bruksizmie dziennym. Do jego najczęstszych objawów możemy zaliczyć zaciskanie zębów oraz nadgryzanie ołówków, policzków czy szczękanie zębami

Dzienna odmiana bruksizmu występuje o wiele częściej:

• Po nocy nasza świadomość ciała jest większa, przez co częściej jesteśmy w stanie zauważyć nieprawidłowości związane z napięciem.
  • W ciągu dnia z powodu zabiegania pewne takie dolegliwości zwyczajnie nam umykają.

Dlaczego szumi w uszach?

Jakie są przyczyny szumów w uchu? Szumy uszne – co to takiego? Czy słyszysz czasem dziwne dźwięki w swoich uszach? Może to być szum, pisk,

Przeczytaj artykuł

Jak znaleźć dobrego fizjoterapeutę?

10 rzeczy, które warto sprawdzić przed wyborem rehabilitanta.

Przeczytaj artykuł

Do jakiego specjalisty warto udać się z bruksizmem?

Lekarzem pierwszego kontaktu w przypadku bruksizmu jest stomatolog

Fizjoterapeutka Marta Sakowicz przy zmniejszająca napięcie w jamie ustnej.

Stomatolog najczęściej kieruje pacjenta do fizjoterapeuty, celem zmniejszenia napięcia w obrębie jamy ustnej.

W przypadku występowania bruksizmu często dodatkowo zalecana jest wizyta u psychoterapeuty. Dlaczego? Aby odpowiedzieć na to pytanie, przyjrzyjmy się temu, co w ogóle jest przyczyną pojawienia się bruksizmu.

Czym spowodowany jest bruksizm?

Głównym czynnikiem powodującym bruksizm jest stan psychofizyczny pacjenta

Stres, którego nadmiar jest naszym stałym towarzyszem w ciągu dnia, wyładowuje się w nocy, np. poprzez zwiększone napięcie w okolicach jamy ustnej.

Warto również wyróżnić takie czynniki sprzyjające bruksizmowi jak: wady zgryzu, wady postawy czy ewentualne braki w uzębieniu.

Czynności takie jak żucie gumy, podkładanie pięści pod brodę czy obgryzanie ołówków również zwiększają ryzyko wystąpienia schorzenia.

Prawidłowa pozycja szczęki

Według badań najlepszą pozycją szczęki jest ta, w której przerwy pomiędzy zębami wynoszą około 1-4 mm. Język powinien znajdować się na podniebieniu górnym.

Zęby szukają kontaktu, dlatego warto uzupełnić ich ewentualne braki.

Bruksizm prowadzi również do pogorszenia stanu naszego uzębienia i m.in. zwiększenia dolegliwości bólowych.

Pozytywne skutki bruksizmu

Co ciekawe, bruksizm nie musi oznaczać tylko tych negatywnych rzeczy. Ma również pozytywne skutki. Zaliczamy do nich:

• Poprawę koncentracji umysłowej i sprawności.
  • Zwiększoną produkcję śliny, co ma miejsce podczas zaciskania zębów.
  • Podczas zaciskania zębów oddychamy nosem. Ten sposób jest preferowany w nocy ze względu na nieprzesuszanie błony śluzowej.

Mimo tych kilku zalet bruksizm należy leczyć. Poprawnego oddechu jesteśmy w stanie się nauczyć bez bruksizmu.

Pierwsze etapy leczenia bruksizmu

Fizjoterepeutka przy pracy.

Edukacja to główny, a zarazem pierwszy etap leczenia bruksizmu

Dzięki zrozumieniu podstaw z zakresu tego schorzenia, pacjent jest w stanie lepiej zrozumieć istotę problemu.

To konieczne, ponieważ główna praca odbywa się poza gabinetem fizjoterapeutycznym. Kontrolowanie twarzy oraz zaciskania szczęki w ciągu dnia to istotny element leczenia.

Fizjoterapeuta pomaga i kierunkuje proces,  ale główna praca wykonywana jest przez nas samych.

Terapia manualna z fizjoterapeutą jest ważnym elementem leczenia

Jeśli jesteś z Warszawy lub okolic, polecamy Ci skorzystanie z pomocy naszych specjalistów. Samą terapię i jej intensywność należy dobrać indywidualnie do każdego pacjenta.

Warto również wspomnieć o roli psychologa i psychoterapeuty w procesie leczenia bruksizmu. Ich pomoc pozwoli pracować nad źródłem problemu, takim jak chociażby stres.

Istnieje aplikacja, która pomaga w procesie leczenia bruksizmu, która przypomina o tym, co i kiedy należy wykonywać, aby wspomóc terapię.

Czy szynoterapia i botoks to dobre rozwiązania przy bruksizmie?

Szynoterapia przy leczeniu bruksizmu to ostateczność.

Pacjenci często słyszą od stomatologów, że przy bruksizmie należy zacząć od szynoterapii, co zdecydowanie odradzamy w pierwszej fazie leczenia.

Szyny należy stosować jako ostateczność w terapii. Mogą być przydatne np. podczas snu, ponieważ nie pozwalają na ścieranie się zębów.

Szyna nie zastąpi skutecznej terapii manualnej, która wraz z edukacją stanowi klucz do wyleczenia bruksizmu.

Coraz częściej pojawiającą się metodą leczenia jest botoks.

Jest to jednak rozwiązanie tymczasowe i powoduje jedynie zmniejszenie siły nacisku. Według badań botoks działa do około 3 miesięcy.

Jeżeli masz duży problem i próbowałaś wszystkiego – fizjoterapii, szyn, byłaś u psychoterapeuty. To botoks może okazać się pomocny.

Marta Sakowicz

Marta jest fizjoterapeutką, która podczas pracy z pacjentem skupia się na dysfunkcjach tkanek miękkich.

Paulina Gawron

Paulina jest specjalistką od rehabilitacji ortopedycznej, ale pomoże Ci też, jeśli jesteś po zabiegach neurochirurgicznych lub cierpisz na ból.

Rehabilitacja stomatologiczna 30 min od 100zł
Rehabilitacja stomatologiczna 60 min od 200zł

Rehabilitacja stomatologiczna

Fizjoterapia stomatologiczna skupiona jest dokoła obszaru czaszkowo-twarzowego oraz czaszkowo-żuchwowego.