Rehabilitacja Niemowląt

Pierwsze dwanaście miesięcy to okres najszybszego rozwoju człowieka, który ma istotny wpływ na całe jego życie. W tym okresie powinno się zwracać szczególną uwagę na rozwój psychoruchowy dziecka i konsultować z fizjoterapeutą wszelkie wątpliwości.

Podczas pierwszych dwunastu miesięcy życia dziecko szybko rośnie, zdobywa nowe umiejętności, uczy się własnego ciała i po raz pierwszy doświadcza każdej pozycji. Po porodzie głównie leży i nie potrafi samodzielnie zmienić pozycji ciała, a zaledwie kilka miesięcy później zaczyna stawiać pierwsze kroki. Może się zdarzyć, że zaobserwujemy u malucha nieprawidłowe zachowania, jak na przykład mocne odginanie się w jedną stronę lub mocne prężenie się podczas karmienia. W takiej sytuacji należy jak najszybciej skonsultować się z fizjoterapeutą dziecięcym, który dokona oceny rozwoju psychoruchowego dziecka oraz udzieli wskazówek dotyczących prawidłowej pielęgnacji dziecka. W przypadku znalezienia problemu opracuje właściwe dla postawionej diagnozy cele terapii, którą następnie przeprowadzi.

Proszę zapoznać się z poniższym opisem prawidłowego rozwoju niemowląt. Jeśli dostrzegą Państwo u malucha jakiekolwiek braki lub zachowania budzące wątpliwości, proszę niezwłocznie umówić się na konsultację u fizjoterapeuty dziecięcego, który zadecyduje o dalszym postępowaniu. Natychmiastowa reakcja jest bardzo istotna, ponieważ im wcześniej wykryje się zaburzenie, tym łatwiej będzie nad nim pracować.

Opis prawidłowego rozwoju niemowląt

1 miesiąc

W pierwszym miesiącu przez większość czasu maluszek śpi. Podczas leżenia na plecach obserwuje to, co go otacza, patrząc się w jedną bądź drugą stronę. Noworodek przez większość czasu ma rączki zaciśnięte w piąstki, rozluźnia je jedynie w czasie snu. Leżąc na brzuchu, jest w stanie przenieść główkę z prawej strony na lewą i odwrotnie. Wysokie unoszenie głowy do góry i sięganie wzrokiem prawie na sufit może świadczyć o wzmożonym napięciu prostowników grzbietu. Patrzenie tylko w jedną stronę może być spowodowane np. kręczem szyi lub asymetrią.

2 miesiąc

Z noworodka maluszek staję się niemowlakiem. W porównaniu do poprzedniego miesiąca dziecko w ciągu dnia śpi mniej. Niemowlak rozgląda się w obie strony w czasie aktywności i coraz częściej potrafi zatrzymać wzrok na twarzy rodzica. Leżąc na brzuchu, zaczyna utrzymywać głowę, patrząc przed siebie. W drugim miesiącu maluch jeszcze nie obraca się samodzielnie. W przypadku obrotów z brzucha na plecy mówić można o nieprawidłowym podporze na przedramionach lub o wzmożonym napięciu mięśni prostowników pleców.

3 miesiąc

Do tej pory barki u dziecka były ustawione wysoko. W trzecim miesiącu wysokie ustawienie barków zmniejsza się i zostaje uwidoczniona szyja. Maluszek zaczyna łączyć rączki i wkładać je do buzi, a także coraz aktywniej pracować nogami. W pozycji podporu na przedramionach łokcie dziecka powinny być ustawione na wysokości barków, wzrokiem maluszek powinien śledzić zabawki, a rączki nie powinny już zaciskać się w piąstki.

4 miesiąc

Dziecko posiada sporo nowych umiejętności. Chwyta rączkami swoje kolana, obraca się do boku, zaczyna chwytać zabawki dwiema rączkami. W leżeniu na brzuchu, mimo że z małym efektem, dziecko próbuje sięgać do zabawki. Brak łączenia rączek, chwytania kolan, podążania wzrokiem za zabawką może świadczyć o zaburzeniach w rozwoju psychoruchowym.

5-6 miesiąc

Na tym etapie niemowlak zaczyna pełzać. Udaje mu się przyjąć pozycję na czworaka i w tej pozycji się bujać.

7-8 miesiąc

Maluszek próbuje chwycić stópki i wsadzać je sobie do buzi, potrafi łapać zabawki podawane po przekątnej. Podejmuje pierwsze próby obrócenia się z pleców na brzuch, a następnie w niedalekim odstępie czasu (ok. 3-4 tygodni) z brzucha na plecy. Na brzuchu wykonuje obroty wokół własnej osi ciała i potrafi w tej pozycji sięgnąć po zabawkę. Brak opisanych umiejętności może sygnalizować np. zaburzenia napięcia mięśniowego lub asymetrię.

9-10 miesiąc

Dziecko zaczyna czworakować, a do zadań rodzica należy zabezpieczenie kontaktów, przeniesienie detergentów na wyższe półki oraz zamontowanie klamerek na szafkach. Dziecko zainteresowane jest każdym przedmiotem, który napotka na swojej drodze. Z zainteresowaniem wchodzi pod stół lub łóżko. W tym okresie maluch potrafi samodzielnie siedzieć i w tej pozycji bawić się zabawkami.

11-12 miesiąc

To moment, kiedy z pozycji na czworaka niemowlak zaczyna stawać. Początkowo wspina się po kolanach rodzica lub przy meblach. Zaczyna też stawiać pierwsze kroki przy podporze. Kończąc pierwszy roczek prawdopodobnie postawi już pierwsze samodzielne kroki. Jeżeli pierwsze kroki nie pojawią się w pierwsze urodziny, nie należy się martwić, ponieważ maluszek ma na to czas do 18 miesiąca życia pod warunkiem, że w wieku 12 miesięcy potrafi chodzić przy meblach.

Neurofizjologiczne metody pracy z dziećmi

Metoda Prechtl’a

Jest to nieinwazyjna metoda diagnostyczna, która pozwala na bardzo wczesne wykrycie u małego dziecka i noworodka możliwych uszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego. To bardzo dobre i wiarygodne narzędzie diagnostyczne polega na ocenie jakości ruchu w odniesieniu do spontanicznej aktywności dziecka.

Metoda NDT-Bobath

Jest to główna metoda używana w rehabilitacji dzieci. Jej założeniem jest wszechstronny rozwój dziecka, adekwatny do jego sprawności psychoruchowej. Zadaniem terapeuty jest ocena problemów, możliwości oraz wtórnych nieprawidłowości rozwoju malucha. Metoda przynosi największe korzyści w usprawnianiu dzieci młodszych i niemowląt, ponieważ już na wczesnych etapach hamuje niepoprawne odruchy oraz pozwala zmienić napięcie mięśniowe. Metoda NDT-Bobath wykorzystuje techniki, które opierają się na zasadzie wspomagania i na torowaniu ruchu za pomocą punktów kluczowych.

Metoda AFE

Metoda AFE, inaczej nazywana akceleracją oddechową, polega na zwiększaniu przepływu wydechowego. Stosowana jest w przypadku niedojrzałości układu oddechowego.

Odwiedzasz nas po raz pierwszy? Sprawdź jak się przygotować do pierwszej wizyty