Leczenie bólu i przeskakiwania żuchwy: kiedy powinieneś szukać pomocy medycznej?

Co powoduje „klikanie” w okolicach uszu?

Częste trzaskanie i klikanie w stawie skroniowo-żuchwowym to problem, który dotyczy wielu osób i może prowadzić do bólu oraz zużycia stawu.

Jeśli masz problemy z trzaskaniem w stawie skroniowo-żuchwowym, zachęcamy Cię do przeczytania tego wpisu do końca.

Znajdziesz w nim wiele cennych informacji, które mogą Ci pomóc.

Najczęstszym powodem trzaskania jest staw skroniowo-żuchwowy, który może strzelać z obu stron żuchwy.

Niniejsza dolegliwość często występuje w parze z bólem i wywołuje niepokój u pacjentów.

Warto zastanowić się, czy i kiedy należy podjąć odpowiednie działania mające na celu rozwiązanie niniejszego problemu.

Chcesz wiedzieć, jak pozbyć się bólu głowy i szyi? Dołącz do naszej społeczności!

Porady prosto od specjalistów

Praktyczne wskazówki i informacje formie przystępnej dla każdego.

Zero spamu, wyłącznie jedna porcja wiedzy

Dostaniesz od nas jedną wiadomość tygodniowo pełną porad i wskazówek. Nie zasypiemy Cię żadnymi zbędnymi wiadomościami.

Ty wybierasz

Wolisz słuchać czy może czytać? Ty wybierasz jak zdobywasz wiedzę, bo nasze artykuły i podcasty pozwalają to robić tak, jak Ci wygodnie.

Jak zbudowany jest staw skroniowo-żuchwowy?

Fizjoterapeutka szczękowa Marta Sakowicz w trakcie pracy.

Staw skroniowo-żuchwowy to połączenie dwóch kości, które oddzielone są krążkiem stawowym. Kiedy krążek się przesuwa, może powodować charakterystyczne trzaskanie i strzykanie w stawie.

Budowa tego stawu różni się od innych stawów, ponieważ krążek przypomina bardziej łąkotkę ze stawu kolanowego niż „zwykły” staw.

Ta niecodzienna budowa stawu skroniowo-żuchwowego może być przyczyną trzaskania i pstrykania w tym miejscu.

Kiedy warto wybrać się do fizjoterapeuty?

Fizjoterapeutka Paulina Gawron przy pacjencie.

Jeśli nie odczuwasz bólu w stawie skroniowo-żuchwowym, to badania mówią, że nie ma potrzeby od razu szukać pomocy u fizjoterapeuty

Warto jednak pamiętać, że ciągłe trzaskanie może prowadzić do zużycia stawu i pojawienia się bólu.

Jeśli zaczniesz odczuwać ból lub obrzęk w okolicy stawu, to warto udać się do fizjoterapeuty w celu złagodzenia dolegliwości lub całkowitego wyeliminowania trzaskania.

Jeśli szukasz sprawdzonego fizjoterapeuty, nie czekaj i już teraz zarezerwuj wizytę w Fizjo4Life (kliknij).

Dlaczego pojawia się trzaskanie?

Przeciążenie mięśni jest głównym problemem stawu, który intensywnie pracuje w trakcie mówienia, jedzenia czy innych codziennych czynności.

Duże napięcia w mięśniach mogą powodować trzaski i ból stawu.

Jak wygląda praca z tą dolegliwością i jak dbać o zdrowie stawu skroniowo-żuchwowego?

Fizjoterapeuci przeważnie pracują zarówno od wewnątrz, jak i od zewnątrz jamy ustnej, karku, głowy, szyi i klatki piersiowej. Ponieważ ów napięcia występują nie tylko w jamie ustnej, ale też w innych częściach ciała

Jednym z mięśni odpowiedzialnych za przeciążenie stawu skroniowo-żuchwowego jest mięsień skrzydłowy boczny.

Mięsień skrzydłowy boczny znajduje się wewnątrz jamy ustnej. To właśnie dlatego fizjoterapeuci podczas terapii używają rękawiczek do pracy w tej okolicy.

Warto zwrócić uwagę na swoje nawyki żywieniowe oraz ruchowe, aby uniknąć nadwyrężenia niniejszych stawów.

Zaleca się jedzenie w sposób równomierny oraz korzystanie ze sztućców przy spożywaniu większych posiłków.

Dodatkowo podczas spożywania posiłków zaleca się jedzenie mniejszych kęsów, celem uniknięcia zbyt szerokiego otwierania buzi.

Warto również unikać podpierania się ręką pod brodą podczas pracy przy biurku.

Dlaczego boli głowa i jak sobie z tym radzić? – przyczyny i pochodzenie problemu

Dlaczego boli głowa? Mechanizm powstawania bólu głowy Mimo że często mówimy, że boli nas głowa, to nie jest to do końca prawda. Mózg jako taki

Przeczytaj artykuł

Rehabilitacja prywatna a rehabilitacja NFZ: która opcja jest dla Ciebie lepsza?

Rehabilitacja ramach NFZ czy prywatna W dzisiejszym artykule skupimy się na problemie tego, jakie są różnice pomiędzy rehabilitacją prywatną a rehabilitacją NFZ, czyli na Narodowy

Przeczytaj artykuł

Zwichnięcie stawu skroniowo-żuchwowego

Otwieranie ust szeroko może prowadzić do zwichnięcia stawu żuchwowego, co uniemożliwiłoby zamknięcie ust.

W takiej sytuacji należy niezwłocznie udać się na SOR, gdzie lekarz będzie w stanie ustawić szczękę.

Jeśli mięśnie żuchwy zablokują się i nie będzie można otworzyć ust, konieczna będzie wizyta w szpitalu.

Klikanie lub lekkie bóle podczas otwierania ust są powszechnymi objawami. W przypadku wystąpienia poważniejszych problemów z żuchwą zalecane jest skonsultowanie się z lekarzem.

Zalecenia dotyczące stawu skroniowo-żuchwowego

Fizjoterapeutka Marta Sakowicz.

W celu prewencji problemów ze stawami żuchwowymi zaleca się unikanie otwierania ust szerzej niż na 2 palce, aby uniknąć przeciążenia stawów.

Normą jest możliwość otwarcia ust na szerokość 3 palców.  W przypadku wystąpienia kliknięć lub strzałów w stawie żuchwowym zaleca się również ograniczenie otwierania ust do 2 palców.

Zalecamy również dbanie nie tylko o samą szerokość otwierania jamy ustnej, ale także o sen.

Jakość i ilość snu są kluczowe dla naszego zdrowia i samopoczucia, dlatego warto zadbać o jego odpowiednią higienę.

Dlaczego żuchwa klika?

Przyczyną klikania w buzi może być m.in. bruksizm (niekontrolowane zgrzytanie zębami), napięciowe bóle głowy oraz stres.

Te choroby i czynniki ryzyka mogą prowadzić do zwiększenia prawdopodobieństwa  wystąpienia klikania w buzi lub zaostrzenia objawów.

Terapia jest zwykle wieloetapowa i wymaga współpracy z różnymi specjalistami – stomatologiem, laryngologiem i psychoterapeutą.

Warto zwrócić uwagę na całość istoty problemu i eliminować przyczyny klikania w buzi.

Podsumowanie

Trzaskanie w stawie skroniowo-żuchwowym jest często spotykanym problemem, który może powodować niepokój u pacjentów.

Ciągłe trzaskanie może prowadzić do zużycia stawu i bólu, dlatego warto skonsultować się z fizjoterapeutą w celu złagodzenia dolegliwości lub całkowitego wyeliminowania trzaskania.

Jeśli szukasz sprawdzonego fizjoterapeuty, zachęcamy do rezerwacji wizyty w  Fizjo4Life

Nie należy zaniedbywać problemów z trzaskaniem w stawie skroniowo-żuchwowym. Mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak zwichnięcie stawu żuchwowego.

Paulina Gawron

Paulina jest specjalistką od rehabilitacji ortopedycznej, ale pomoże Ci też, jeśli jesteś po zabiegach neurochirurgicznych lub cierpisz na ból.

Marta Sakowicz

Marta jest fizjoterapeutką, która podczas pracy z pacjentem skupia się na dysfunkcjach tkanek miękkich.

Rehabilitacja stomatologiczna 30 min od 100zł
Rehabilitacja stomatologiczna 60 min od 200zł

Rehabilitacja stomatologiczna

Fizjoterapia stomatologiczna skupiona jest dokoła obszaru czaszkowo-twarzowego oraz czaszkowo-żuchwowego.