Rehabilitacja uroginekologiczna

Jeżeli chcesz przygotować się do porodu lub jesteś po porodzie, czujesz dyskomfort lub ból w kroczu, Twoje stosunki seksualne są bolesne lub zaobserwowałaś wyciek moczu podczas kaszlu czy śmiechu - skorzystaj z usług naszej fizjoterapeutki uroginekologicznej w Warszawie!

Fizjoterapia uroginekologiczna jest specjalnością fizjoterapii, mająca na celu leczenie i zapobieganie różnym zmianom dna miednicy, takim jak nietrzymanie moczu, wypadanie narządów płciowych, czy dysfunkcje seksualne. Głównym celem fizjoterapii uroginekologicznej jest nauka świadomości własnego ciała - utrwalając prawidłowe wzorce ruchowe oraz nawyki, podczas terapii bazuje się na ćwiczeniach korygujących pracę mięśni dna miednicy, które poprawiają ukrwienie i elastyczność tych struktur.

Fizjoterapia uroginekologiczna skierowana jest głównie do kobiet, które chcą się przygotować do porodu, powrócić do formy po porodzie, cierpią na dysfunkcje związane z okresem ciąży np. bóle kręgosłupa, spojenia łonowego, miednicy, obrzęki. Kontrole poporodowe z badaniem per vaginam odbywają się dopiero 6 tyg. po porodzie naturalnym i 8 tyg. po porodzie za pomocą cesarskiego cięcia, jeśli jednak zachodzi potrzeba lub występują dysfunkcje wskazane są wcześniejsze wizyty. Fizjoterapia uroginekologiczna ma na celu wzmocnienie lub relaksację mięśni miednicy, tak więc ten typ fizjoterapii jest zalecany także w przypadku: nietrzymania moczu, bolesnych miesiączkowań, uczucia dyskomfortu podczas stosunku, obniżenia narządu rodnego, rozejściu mięśnia prostego brzucha, zespołów bólowych dna miednicy, zaparć, wulwodynii, bólu kości ogonowej, okolic miednicy oraz odbytu, problemów z oddawaniem moczu, zaburzeń strumienia moczu, częstomoczu oraz parć naglących. Ćwiczenia mięśni dna miednicy są wskazane jako uzupełnienie treningu stabilizacji centralnej.

Wskazania do terapii uroginekologicznej

Fizjoterapia uroginekologiczna jest skuteczna w zapobieganiu i leczeniu:

- pęcherza nadreaktywnego, naglących parć na pęcherz, nietrzymania moczu, w tym wysiłkowego nietrzymania moczu,
- przewlekłego bólu okolic miednicy, bólu kości ogonowej, bólu okolic odbytu,
- bólu spojenia łonowego,
- bólu kręgosłupa,
- dysfunkcji seksualnych, np. w przypadku braku satysfakcji seksualnej, występującego dyskomfortu podczas współżycia lub pochwicy,
- wulwodynii,
- dysfunkcji defekacyjnych, np. zaparć, nietrzymania stolca lub gazów,
- obniżenia lub wypadania narządów miednicy mniejszej,
- bolesnego miesiączkowania,
- rozstępu mięśnia prostego brzucha.

Fizjoterapia uroginekologiczna wskazana jest kobietom w ciąży jako terapia przygotowująca do porodu, w przypadku dolegliwości związanych z okresem ciąży, np. bólu kręgosłupa, spojenia łonowego, miednicy lub obrzęków, a także jako regeneracja poporodowa.

Fizjoterapia uroginekologiczna jest wskazana w stanie przed i po operacji ginekologicznej lub urologicznej, po nacięciu, pęknięciu krocza oraz cesarskim cięciu, stosując mobilizację blizn. Zalecane jest również rozluźnienie krocza jako przygotowanie do porodu po 36 tygodniu ciąży. U mężczyzn wskazaniem do terapii uroginekologicznej jest wykonany zabieg prostatektomii, występujące zespoły bólowe, bóle podczas i po erekcji, wytrysku, bolesne oddawanie moczu.

Jeżeli ginekolog nie znalazł żadnych przeciwwskazań do wizyty u fizjoterapeuty uroginekologicznego, wówczas taka wizyta nie jest wskazana jedynie u kobiet, które są w trakcie miesiączki. Natomiast wykonanie masażu w ciąży i po porodzie wyklucza pierwszy trymestr ciąży, ciąża powikłana, cukrzyca ciążowa, skazy krwotoczne, niedokrwistość.

Metody wykorzystywane w fizjoterapii uroginekologicznej

W naszym studio w Warszawie fizjoterapeutka specjalizująca się w fizjoterapii uroginekologicznej dostosowuje terapię indywidualnie do potrzeb, stanu pacjentki oraz występujących dolegliwości.

Wykonuje techniki manualne zewnętrzne i wewnętrzne, techniki uciskowe na punktach spustowych, bliznach, a także per vaginam i per rectum, masaże w przypadku bólów kręgosłupa w ciąży, masaże limfatyczne w przypadku obrzęków, kinesiotaping, trening mięśni dna miednicy, ćwiczenia po porodzie, trening behawioralny oraz mobilizację blizny. dodałabym też, że mogę wykonywać masaże w przypadku bólów kręgosłupa w ciąży, lub masaże limfatyczne w przypadku obrzęków.

Podczas wizyty nasza fizjoterapeutka uroginekologiczna uczy prawidłowej techniki wykonywania ćwiczeń mięśni dna miednicy i zwraca uwagę na profilaktykę.

Jak przygotować się do pierwszej wizyty u fizjoterapeuty uroginekologicznego?

Pacjentka nie musi się przygotowywać w żaden specjalny sposób do wizyty, warto jednak założyć wygodny i lekki strój. Nasza fizjoterapeutka zadba o to, aby pacjentka czuła się komfortowo, a panująca atmosfera podczas wizyty była przyjazna.

Pierwsza wizyta uroginekologiczna w naszym studio w Warszawie opiera się na wywiadzie, który dotyczy występujących dolegliwości i celu wizyty oraz na badaniu manualnym, które ma na celu szczegółową ocenę strukturalną i funkcjonalną dna miednicy.

Warto na swoją pierwszą wizytę u fizjoterapeuty wziąć aktualne badania ginekologiczne, urologiczne, proktologiczne lub ortopedyczne, jeżeli jednak nie zostały takie badania wcześniej wykonane, nie jest to konieczność.

Odwiedzasz nas po raz pierwszy? Sprawdź jak się przygotować do pierwszej wizyty