🕓Artykuł przeczytasz w 2 min 14 sek
Wiatr we włosach, szum pędu powietrza, dwa kółka i uczucie całkowitej wolności.
Ten kto raz zasmakował w jeździe na motorze ciągle będzie za tym tęsknił. Niestety duże prędkości, brak należytego zabezpieczenia ciała i waga motoru to wszystko może doprowadzić do bardzo ciężkich urazów.
Jak do uprawiania każdego sportu także do jazdy na motorze trzeba się przygotować. Odpowiedni strój zabezpieczający ciało: kask ze stosownymi atestami, dobre specjalne obuwie, ochraniacze na kończyny i kręgosłup. Rękawice do jazdy na motorze i kombinezon.
Mimo iż koszt takiego stroju może być dość wysoki, trzeba w niego zainwestować, w wielu przypadkach uchroni nas przed kontuzjami, a być może uchroni przed ciężkim kalectwem, a nawet śmiercią. I nie ważne jest to, czy ścigamy sie zawodowo, czy gnamy przed siebie na zwykłych szosach.
Równie ważny jak odpowiedni strój jest systematyczny trening. Sprawność fizyczna może pomóc wyratować się motocykliście z poważnych opresji, a utrzymanie ciężkiego motoru wymaga także dobrej kondycji
Nadgarstki – Zwichnięcia, skręcenia stawu, złamania kości nadgarstka, zespół cieśni nadgarstka oraz zwyrodnienia w stawie nadgarstkowym, to konsekwencje obciążeń jakie oddziałują na te stawu podczas jazdy na motorze, potęgowanych przez nieprawidłowe ustawienie rąk na kierownicy i upadków.
Łokcie – Chwila nieuwagi, a może tragiczny zbieg okoliczności i można spaść z motoru. Odruchowo ratując się przed upadkiem podpieramy się rękoma, jednocześnie uderzając o podłoże. Wtedy na urazy narażone są zarówno nadgarstki jak i stawy łokciowe.
W przypadku jazdy offroadowych dodatkowo kontuzji można się nabawić podczas uderzenia w przeszkodę na trasie.
Kręgosłup – Podczas upadków z motoru najbardziej na uszkodzenia narażony jest kręgosłup w odcinku szyjnym, dlatego tak ważny jest odpowiedni strój. Niestety nawet najlepszy kask i ochraniacz kręgosłupa tzw. żółw nie są w stanie w pełni zapewnić ochrony tego odcinka przed kontuzją.
Bark – Wystarczy upadek na asfalt, zderzenie się z przeszkodą, a nawet obronne podparcie się dłonią o podłoże, a jazda kończy się pożegnaniem z motorem na pewien czas i bolesnym urazem w postaci złamania obojczyka, chyba najczęstszego urazu u motocyklistów tego stawu.
Motocyklistów nie omija też zwichnięcie stawu barkowego niekiedy uszkodzenie splotu barkowego, a także stan zapalny w obrębie barku. U starszych fanów jazdy na motorze zdarzają się z czasem zmiany zwyrodnieniowe w stawie.
Kontuzje te nie są tylko konsekwencją obciążania stawu, upadków, ale także ruchów głowa podczas jazdy.
Kolana – Kolana podczas jazdy na motorze narażone są na różne urazy, szczególnie jeśli nie zadbamy o ich ochronę, nagminnie widać na ulicach kierujących tymi pojazdami w krótkich spodenkach, lub zwykłych spodniach. Podczas wypadku, a nawet zwykłego upadku i przygniecenia nogi przez ciężką maszynę bardzo łatwo wtedy o złamanie kości (zamkniętych, ale także i otwartych) wchodzących w skład stawu kolanowego. Dochodzi też do skręceń stawu, naderwania, a czasem wręcz zerwania więzadeł. Podczas upadku niejednokrotnie można doświadczyć uszkodzeń łąkotki.
Przy długotrwałym przeciążaniu stawu podczas jazdy z czasem może dochodzić do uszkodzenia chrząstki stawowej.
Stopa i staw skokowy – Zarówno podczas jazdy jak i postoju stopy i staw skokowy motocyklisty zmuszone są unosić bardzo duży ciężar. Dodatkowo narażone są szczególnie na kontuzję podczas wypadków. W chwili gdy ciężka maszyna upada na asfalt, a nogi motocyklisty znajdują się pod nią jest małe prawdopodobieństwo, że nic się nie stanie.
Dochodzi wtedy do otarć, skręcenia stawu, zerwania torebki stawowej, zerwania więzadeł, zerwania ścięgna, a czasami niestety też do złamań kości.
Skonsultuj się z naszym doświadczonym fizjoterapeutą i odzyskaj pełnię zdrowia.
Spis treści:
Rehabilitacja sportowa 30 min | od 100zł |
Rehabilitacja sportowa 60 min | od 200zł |
Mamy wiedzę i doświadczenie w pracy ze sportowcami. Dzięki temu możemy skutecznie przygotować ich do uprawiania sportu zawodowego, jak i amatorskiego.
Dowiedz się więcej