Czy potrafisz oddychać?

Czy potrafisz oddychać?

Poznaj rolę oddechu w sporcie i codziennym życiu oraz dowiedz się, jak prawidłowo oddychać!

Większość z nas nie zastanawia się nad swoim wzorcem oddechowym, ponieważ oddychanie jest procesem naturalnym, odbywającym się automatycznie. To, w jaki sposób oddychamy wpływa jednak na to, jak się czujemy. Zadbaj o swoje zdrowie i naucz się oddychać!

Wzorce oddechowe bezpośrednio wpływają na funkcjonowanie organizmu, przekładając się na zdrowie, wyniki sportowe i samopoczucie. Nauka poprawnego wzorca oddechowego i regularny trening oddechowy poprawi jakość naszego życia i zapewni osiąganie większych sukcesów sportowych.

Rola oddechu w sporcie i w życiu codziennym

Podczas ćwiczeń aerobowych i anaerobowych organizm potrzebuje więcej tlenu, aby osiągnąć wyższą wydajność. Zastosowanie właściwego wzorca oddychania spowoduje, że zaangażowane w wysiłek mięśnie otrzymają wystarczającą ilość tlenu. Prawidłowy oddech pozwala kontrolować fizjologiczne i psychologiczne reakcje na stres, co w sporcie jest niemiernie ważne. Oprócz tego mięśnie dotlenione i dobrze odżywione są elastyczniejsze i mniej podatne na urazy.

W życiu codziennym zaburzenia oddychania mogą być przyczyną wielu dolegliwości. Nieprawidłowe oddychanie wpływa negatywnie na pracę mózgu, serca i mięśni. Przy niedoborze tlenu mózg i funkcje, które reguluje, pracują znacznie wolniej, praca serca i krążenie jest zaburzone, a mięśnie szybciej się męczą. To powoduje, że wykonanie prostych czynności dnia codziennego może przynieść ogromną trudność.

Prawidłowe i nieprawidłowe wzorce oddechowe

Bardzo dużo osób oddycha górną częścią ciała, przez to mięśnie klatki piersiowej, szyi i ramion są napięte. Przy prawidłowym oddychaniu powinniśmy w większym stopniu aktywować przeponę. Wdech wykonywany przeponą daje głęboki oddech, zmniejsza ciśnienie w brzuchu i klatce piersiowej, rozluźnia napięte mięśnie i pomaga płucom w wymianie gazowej.

W oddychaniu ważną rolę odgrywa nos, bowiem to właśnie przez niego powinniśmy oddychać. Powietrze wdychane ustami jest zimne i suche, co niekorzystnie wpływa na kondycję naszych płuc, skutkuje nocnym chrapaniem, a utrwalone nawykowo może powodować wady zgryzu.

Ważne jest także, aby nasz oddech był cichy, rytmiczny i zrelaksowany. W przypadku głośnego, intensywnego i szybkiego oddechu mamy do czynienia z nieprawidłowym wzorcem oddechowym, czyli hiperwentylacją, której mogą towarzyszyć ataki paniki lub omdlenia.

Nauka poprawnego oddychania

Sposobem na poprawę wzorca oddechowego jest trening oddechowy, który oferuje nasze studio. Trening ocenia jakość oddechu oraz wzmacnia i optymalizuje wzorce oddechowe.

Głównymi założeniami treningu jest wzmocnienie mięśni oddechowych, nauka oddychania torem przeponowym oraz poprawne ustawienie klatki piersiowej podczas oddychania. Nasza terapeutka uczy prawidłowego wzorca, wzmacniania mięśni oddechowych i wyciszania układu nerwowego.

Popraw swoje samopoczucie, zadbaj o zdrowie i wyniki sportowe, zapisując się na trening oddechowy! Możesz zrobić to osobiście w naszym studio, telefonicznie, przez aplikację Booksy lub zakładkę „Zapisz się” na naszej stronie.

Barbara Stabach

Barbara Stabach

Barbara Stabah (do niedawna Głocka) zdobyła doświadczenie podczas 13 letniego stażu w zawodowym sporcie co wykorzystuje w pracy z pacjentami Fizjo4Life.

Nasze usługi które mogą Cię zainteresować

Indywidualny trening oddechowy

Indywidualny trening oddechowy

Niezbędnym elementem każdej rehabilitacji i planu treningowego jest trening oddechowy mający na celu przywrócenie prawidłowych wzorców oddechowych.

Trening oddechowy

Trening oddechowy

Trening ten dedykowany jest każdemu. Ćwiczenia oddechowe działają uspokajająco, dlatego polecamy również trening osobom narażonym na stres.