Najczęstsze błędy fizjoterapeutów
Jesteś fizjoterapeutą/ką. Inwestujesz w swój rozwój. Jeździsz na szkolenia. Stale podnosisz swoje kwalifikacje. Robisz wszystko, żeby być lepszym specjalistą. Jednak mimo włożonych starań, nie idzie Ci tak, jakbyś chciał/a. Może dlatego, że popełniasz błędy, których nie do końca jesteś świadomy/a. Przedstawiamy najczęstsze błędy popełniane przez fizjoterapeutów. Sprawdź może, któryś z nich opisuje Ciebie i Twoje zachowanie.
Brak współpracy z innymi specjalistami
Uważasz się za wykształconego i doświadczonego fizjoterapeutę. Ale czy to oznacza, że wiesz wszystko? Zdecydowanie nie. Wielu terapeutów ma klapki na oczach, zamykając się innych specjalistów. Nie masz wystarczającej wiedzy na temat danego przypadku? Terapia nie przynosi efektów? Zamiast udawać, że jesteś niezastąpiony, skonsultuj pacjenta z innym specjalistą – trenerem medycznym, dietetykiem, lekarzem, osteopatą. Współpraca z innymi zawodami sprawi, że będziesz lepszym fizjoterapeutą, pomagając swoim pacjentom szybciej i skuteczniej!
Zły wywiad
Najważniejszym elementem pierwszej wizyty jest wywiad. Wysłuchaj pacjenta, zbierz jak najwięcej informacji o nim. Dobry wywiad pozwoli Ci na sformułowanie hipotezy odnośnie przyczyny problemu, z którym przyszedł do Ciebie pacjent. Później, pracując z pacjentem, będziesz mógł tę diagnozę potwierdzić. Umiejętność słuchania jest kluczową cechą dobrego fizjoterapeuty. Pozwala ona lepiej poznać i zrozumieć daną osobę, dzięki czemu możesz jej pomóc w dłuższej perspektywie czasu.
Skupianie się na miejscu bólu
Mówiąc najprościej, jeżeli ktoś ma ból kolana, nie oznacza to, że problem pochodzi z kolana. Oczywiście pomożesz swojemu pacjentowi zmniejszyć ból kolan, ale nie wyeliminujesz problemu na stałe. Rozumiejąc ludzki ruch i sposób funkcjonowania ciała, możesz znaleźć winowajcę, który powoduje ból i całkowicie się go pozbyć. Patrz na swojego pacjenta globalnie, przeprowadź dobry wywiad i zabaw się w detektywa, szukaj sprawcy. Krótko mówiąc, skup się na problemie, a nie objawie.
Nieedukowanie pacjenta
Fizjoterapeuta musi edukować swoich pacjentów. Musi potrafić wyjaśnić pacjentowi, dlaczego skręcona kilka miesięcy temu kostka jest przyczyną bólu karku, dlaczego robi to ćwiczenie, dlaczego wykonywanie danej czynności może mu zaszkodzić. Samo rzucenie hasła nie wystarcza, musisz swoim pacjentom tłumaczyć, dlaczego to robimy, po co to robimy. Edukując swoich pacjentów, stajesz się dla nich autorytetem, ufają Ci, słuchają, dzięki temu terapia szybciej przyniesie efekty. A przecież właśnie tego chcemy.
Brak autentyczności
Brak autentyczności może zniszczyć karierę fizjoterapeuty. Jeśli czegoś nie jesteś pewien lub nie znasz odpowiedzi na zadane przez pacjenta pytanie związane z daną dolegliwością, nie nawijaj mu makaronu na uszy. Pacjent jest w stanie wychwycić kiedy mówisz prawdę, a kiedy wciskasz mu kit. Powinieneś być prawdziwy i autentyczny. Powiedz im prawdę. Kiedy pacjent pyta: „Co jest przyczyną mojego problemu?” i nie znasz odpowiedzi, możesz po prostu powiedzieć: „Nie znam jeszcze odpowiedzi na to pytanie, ale będziemy nad tym wspólnie pracować, żeby znaleźć odpowiedź i pozbyć się problemu”. Bycie szczerym buduje zaufanie i dobre relacje z pacjentem.
Brak kreatywności
Wielu terapeutów wpada w rutynę. Większość wizyt oparta jest na tych samych technikach i podejściu. Do każdego pacjenta należy podejść indywidualnie i czasami warto zastanowić się, czy rzeczywiście ta technika będzie dla niego tak samo dobra, jak dla pacjenta, który był przed nim. Może zastosowanie innej metody będzie w tym przypadku skuteczniejsze. Jedyne, co ogranicza fizjoterapeutów, to ich wyobraźnia. Szukanie nowych rozwiązań, otwarta głowa, pozwoli Ci stać się lepszym fizjoterapeutą.