UBYTEK CHRZĄSTKI STAWOWEJ

Niekiedy na wskutek np. upadku na kolano dochodzi do uszkodzenia chrząstki stawowej przez wbijającą się w nią rzepkę (czynnik bezpośredni). Inną przyczyną uszkodzenia tkanki chrzestnej w stawie kolanowym jest uraz łąkotki czy np. więzadeł, który docelowo może skończyć się powstaniem w niej ubytków.

Chory informuje w wywiadzie o dolegliwościach bólowych w kolanie, które przybierają na sile np. podczas opierania się na chorej kończynie (wstawanie, wchodzenie po schodach), do tego bólowi towarzyszy obrzęk kolana, który nie reaguje w żaden sposób na próby jego ograniczenia.

Ważne jest by w  przypadku wystąpienia powyższych objawów zgłosić się do specjalisty, który sprawdzi czy przypuszczenia, iż doszło do uszkodzenia chrząstki stawowej są prawdziwe.

Zanim to nastąpi postaraj się jak najmniej obciążać nogę i starać się choć w małym stopniu zniwelować obrzęk. Efekt ten można osiągnąć metodę PRICE (5 kroków)

• Ochrona – Ogranicz ruchomość stawu kolanowego, pamiętaj jednak by nie trwało to dłuższy okres czasu, gdyż może skutkować osłabieniem układu mięśniowego
  • Spoczynek – Natychmiast po wypadku staraj się odciążać uszkodzony staw, przerwij swoje zajęcie, usiądź i najlepiej poszukaj pomocy innych osób.
  • Lód –  aby zminimalizować powstający obrzęk stosuj na kolano okłady z lodu w odstępie co 1-2 godzin po 15-20 minut
  • Ucisk – usztywnij staw opaską uciskową, na tyle mocno by zapobiec niekontrolowanym ruchom w stawie, ale jednocześnie w sposób nie powodujący bólu.
  • Podwyższenie – przyjmij pozycję leżącą z nogą wspartą powyżej serca. Oparcie nogi np. na poduszce usprawni przepływ krwi i zmniejszy tendencję obrzękową.

Obrzęk, który pojawia się w przebiegu uszkodzenia chrząstki stawowej negatywnie wpływa na proces regeneracji stawu i opóźnia czas rekonwalescencji. Dlatego by nie powiększyć jego rozmiarów, a  wręcz go zminimalizować pamiętaj by unikać czynności, które powodują większy przepływ krwi przez chora okolice i predysponują do obrzęków.

Odstaw więc na czas leczenia gorące prysznice i kąpiele, odłóż maści rozgrzewające, zmniejsz swoją aktywność fizyczną i zrezygnuj z alkoholu.

Leczenie tej dolegliwości uzależnione jest od rozległości urazu i stopnia uszkodzenia chrząstki. W terapii stosuje się zmianę aktywności fizycznej na taka, która mnie obciąża staw kolanowy, podawanie środków przeciwobrzękowych i przeciwbólowych, zaleca się ćwiczenia rozciągające i wzmacniające staw.

Trzeba też pamiętać, że zbagatelizowany uraz chrząstki stawowej może doprowadzić do poważnych konsekwencji w tym stanów zapalnych stawu kolanowego, które znacząco utrudnią poruszanie się. Tak więc nie zwlekaj i jak najszybciej udaj się do specjalisty.