KOLANO BIEGACZA
Kolano biegacza to mniej oficjalna nazwa dla chondromalacji zwanej również zespołem  rzepkowo-udowym. Uraz ten nie jest zjawiskiem nagłym, postępuje wraz z czasem i jest konsekwencją ciągłym ruchom zginania i prostowania w stawie kolanowym. Tak więc chondromalacja może być następstwem skakania, biegania, a nawet chodzenia.

Podstawowymi objawami zespołu rzepkowo-udowego jest ból zlokalizowany z  tyłu i boku rzepki, odgłos chrobotania w stawie podczas ruchów prostowania i zginania, opuchlizna stawu, osłabienie kolana i jego „uciekanie”. Objawy te narastają przy ruchu, ale także przy dłuższym siedzeniu gdy nogi są cały czas zgięte w stawie kolanowym.

SKUTECZNA terapia METODĄ FDM, poprawa po każdej terapii.

Trzeba pamiętać o tym, że powyższe schorzenie wymaga opieki specjalisty, gdyż problemy bólowe same nie ustąpią. Na co dzień bezwzględnie należy odciążać kolano ograniczając aktywność fizyczną i co 2 godziny stosować zimne okłady (z lodu)  mające na celu ograniczenie obrzęku.

Terapia zespołu rzepkowo-udowego powinna być przeprowadzona pod okiem specjalisty, bo tylko takie leczenie daje gwarancję powrotu do zdrowia. Zaleca się dalsze oszczędzanie stawu kolanowego poprzez ograniczenie aktywności fizycznej. Stosuje się leki przeciwzapalne, połączone z terapią manualną i ćwiczeniami rozciągającymi. Terapeuta wprowadza także ćwiczenie pomagające w prawidłowym ustawianiu rzepki w stawie. Staw może być zaopatrzony w specjalne taśmy mające na celu jego umocnienie i odciążenie.

Niestety niekiedy taka forma leczenia nie daje zadowalających efektów i potrzebne jest leczenie operacyjne. Podczas tego zabiegu poprawiana jest biomechanika rzepki. Po operacji kontynuowane powinny być zabiegi rehabilitacyjne.