Motocykliści



Wiatr we włosach, szum pędu powietrza, dwa kółka i uczucie całkowitej wolności.

Ten kto raz zasmakował w jeździe na motorze ciągle będzie za tym tęsknił. Niestety duże prędkości, brak należytego zabezpieczenia ciała i waga motoru to wszystko może doprowadzić do bardzo ciężkich urazów.

Jak do uprawiania każdego sportu także do jazdy na motorze trzeba się przygotować. Odpowiedni strój zabezpieczający ciało: kask ze stosownymi atestami, dobre specjalne obuwie, ochraniacze na kończyny i kręgosłup. Rękawice do jazdy na motorze i kombinezon.

Mimo iż koszt takiego stroju może być dość wysoki, trzeba w niego zainwestować, w wielu przypadkach uchroni nas przed kontuzjami, a być może uchroni przed ciężkim kalectwem, a nawet śmiercią. I nie ważne jest to, czy ścigamy sie zawodowo, czy gnamy przed siebie na zwykłych szosach.

Równie ważny jak odpowiedni strój jest systematyczny trening. Sprawność fizyczna może pomóc wyratować się motocykliście z poważnych opresji, a utrzymanie ciężkiego motoru wymaga także dobrej kondycji

Jakie urazy najczęściej spotykają motocyklistów?



NADGARSTKI - Zwichnięcia, skręcenia stawu, złamania kości nadgarstka, zespół cieśni nadgarstka oraz zwyrodnienia w stawie nadgarstkowym, to konsekwencje obciążeń jakie oddziałują na te stawu podczas jazdy na motorze, potęgowanych przez nieprawidłowe ustawienie rąk na kierownicy i upadków. Rehabilitacja nadgarstka

ŁOKCIE - Chwila nieuwagi, a może tragiczny zbieg okoliczności i można spaść z motoru. Odruchowo ratując się przed upadkiem podpieramy się rękoma, jednocześnie uderzając o podłoże. Wtedy na urazy narażone są zarówno nadgarstki jak i stawy łokciowe.

W przypadku jazdy offroadowych dodatkowo kontuzji można się nabawić podczas uderzenia w przeszkodę na trasie. Rehabilitacja łokcia

KRĘGOSŁUP - Podczas upadków z motoru najbardziej na uszkodzenia narażony jest kręgosłup w odcinku szyjnym, dlatego tak ważny jest odpowiedni strój. Niestety nawet najlepszy kask i ochraniacz kręgosłupa tzw. żółw nie są w stanie w pełni zapewnić ochrony tego odcinka przed kontuzją. Rehabilitacja kręgosłupa

BARK - Wystarczy upadek na asfalt, zderzenie się z przeszkodą, a nawet obronne podparcie się dłonią o podłoże, a jazda kończy się pożegnaniem z motorem na pewien czas i bolesnym urazem w postaci złamania obojczyka, chyba najczęstszego urazu u motocyklistów tego stawu.

Motocyklistów nie omija też zwichnięcie stawu barkowego niekiedy uszkodzenie splotu barkowego, a także stan zapalny w obrębie barku. U starszych fanów jazdy na motorze zdarzają sie z czasem zmiany zwyrodnieniowe w stawie.
Kontuzje te nie są tylko konsekwencją obciążania stawu, upadków, ale także ruchów głowa podczas jazdy. Rehabilitacja barku

KOLANA - Kolana podczas jazdy na motorze narażone są na różne urazy, szczególnie jeśli nie zadbamy o ich ochronę, nagminnie widać na ulicach kierujących tymi pojazdami w krótkich spodenkach, lub zwykłych spodniach. Podczas wypadku, a nawet zwykłego upadku i przygniecenia nogi przez ciężką maszynę bardzo łatwo wtedy o złamanie kości (zamkniętych, ale także i otwartych) wchodzących w skład stawu kolanowego. Dochodzi też do skręceń stawu, naderwania, a czasem wręcz zerwania więzadeł. Podczas upadku niejednokrotnie można doświadczyć uszkodzeń łąkotki.

Przy długotrwałym przeciążaniu stawu podczas jazdy z czasem może dochodzić do uszkodzenia chrząstki stawowej. Rehabilitacja kolana

STOPA I STAW SKOKOWY - Zarówno podczas jazdy jak i postoju stopy i staw skokowy motocyklisty zmuszone są unosić bardzo duży ciężar. Dodatkowo narażone są szczególnie na kontuzję podczas wypadków. W chwili gdy ciężka maszyna upada na asfalt, a nogi motocyklisty znajdują się pod nią jest małe prawdopodobieństwo, ze nic się nie stanie.

Dochodzi wtedy do otarć, skręcenia stawu, zerwania torebki stawowej, zerwania więzadeł, zerwania ścięgna, a czasami niestety też do złamań kości. Rehabilitacja stawu skokowego

+48 602 11 85 22
recepcja@fizjo4life.pl
9-20 | sb 10-14