Rehabilitacja po uszkodzeniu chrząstki stawowej

Rehabilitacja po uszkodzeniu chrząstki stawowej

Ubytek chrząstki stawowej

Niekiedy na wskutek np. upadku na kolano dochodzi do uszkodzenia chrząstki stawowej przez wbijającą się w nią rzepkę (czynnik bezpośredni). Inną przyczyną uszkodzenia tkanki chrzestnej w stawie kolanowym jest uraz łąkotki czy np. więzadeł, który docelowo może skończyć się powstaniem w niej ubytków.

Ból i obrzęk w kolanie

Chory informuje w wywiadzie o dolegliwościach bólowych w kolanie, które przybierają na sile np. podczas opierania się na chorej kończynie (wstawanie, wchodzenie po schodach), do tego bólowi towarzyszy obrzęk kolana, który nie reaguje w żaden sposób na próby jego ograniczenia.

Ważne jest by w  przypadku wystąpienia powyższych objawów zgłosić się do specjalisty, który sprawdzi czy przypuszczenia, iż doszło do uszkodzenia chrząstki stawowej są prawdziwe.

Co robić przy uszkodzeniu chrząstki stawowej?

Zanim to nastąpi postaraj się jak najmniej obciążać nogę i starać się choć w małym stopniu zniwelować obrzęk. Efekt ten można osiągnąć metodę PRICE (5 kroków)

• Ochrona – Ogranicz ruchomość stawu kolanowego, pamiętaj jednak by nie trwało to dłuższy okres czasu, gdyż może skutkować osłabieniem układu mięśniowego
  • Spoczynek – Natychmiast po wypadku staraj się odciążać uszkodzony staw, przerwij swoje zajęcie, usiądź i najlepiej poszukaj pomocy innych osób.
  • Lód –  aby zminimalizować powstający obrzęk stosuj na kolano okłady z lodu w odstępie co 1-2 godzin po 15-20 minut
  • Ucisk – usztywnij staw opaską uciskową, na tyle mocno by zapobiec niekontrolowanym ruchom w stawie, ale jednocześnie w sposób nie powodujący bólu.
  • Podwyższenie – przyjmij pozycję leżącą z nogą wspartą powyżej serca. Oparcie nogi np. na poduszce usprawni przepływ krwi i zmniejszy tendencję obrzękową.

Obrzęk przy uszkodzeniu chrząstki stawowej

Obrzęk, który pojawia się w przebiegu uszkodzenia chrząstki stawowej negatywnie wpływa na proces regeneracji stawu i opóźnia czas rekonwalescencji. Dlatego by nie powiększyć jego rozmiarów, a  wręcz go zminimalizować pamiętaj by unikać czynności, które powodują większy przepływ krwi przez chora okolice i predysponują do obrzęków.

Odstaw więc na czas leczenia gorące prysznice i kąpiele, odłóż maści rozgrzewające, zmniejsz swoją aktywność fizyczną i zrezygnuj z alkoholu.

Leczenie uszkodzenia chrząstki stawowej

Leczenie tej dolegliwości uzależnione jest od rozległości urazu i stopnia uszkodzenia chrząstki. W terapii stosuje się zmianę aktywności fizycznej na taka, która mnie obciąża staw kolanowy, podawanie środków przeciwobrzękowych i przeciwbólowych, zaleca się ćwiczenia rozciągające i wzmacniające staw.

Trzeba też pamiętać, że zbagatelizowany uraz chrząstki stawowej może doprowadzić do poważnych konsekwencji w tym stanów zapalnych stawu kolanowego, które znacząco utrudnią poruszanie się. Tak więc nie zwlekaj i jak najszybciej udaj się do specjalisty.

Barbara Stabach

Możesz przyjść do niej na trening oddychania, funkcjonalny i medyczny. Podczas jej warsztatu oddechowego nauczysz się oddychać lepiej i bardziej efektywnie.

Paulina Gawron

Paulina jest specjalistką od rehabilitacji ortopedycznej, ale pomoże Ci też, jeśli jesteś po zabiegach neurochirurgicznych lub cierpisz na ból.

Rehabilitacja dorosłych 30 min od 100zł
Rehabilitacja dorosłych 60 min od 200zł

Pomagamy pacjentom zapomnieć o bólu i problemach z poruszaniem się. Wspieramy w powrocie do sprawności po kontuzjach czy interwencjach chirurgicznych.