CHOROBA PARKINSONA

Jest to chorobowa o nieznanej etiologii dotykająca   ośrodkowy układ nerwowy. W zależności od indywidualnych predyspozycji postępuje z większa lub mniejsza prędkością. Pojawiająca sie sztywność mięśni narasta wraz z rozwojem choroby, towarzyszą jej rytmiczne drgania mięśni i problemy z  chodzeniem i utrzymaniem równowagi.

Najczęściej ujawnia się między 50-65 rokiem życia. Pojawia sie wtedy delikatne drżenia kończyn (reki lub nogi) albo chory czuje sztywnienie mięśni, co wpływa na płynność ruchów i sprawność motoryczną. Często powyższym objawom towarzyszy zaburzenie mimiki, twarz przybiera wygląd maski, mowa staje się wolniejsza i mniej wyraźna.

W miarę postępu choroby, drżenie staje sie wyraźniejsze i silniejsze, a  ruchy przychodzą z dużo większym trudem. Chory porusza się na zasadzie drobnych kroków, pociągając nogami.

Rehabilitacja ruchowa stanowi ważny element, wspomagający farmakoterapie, utrzymania pacjenta jak najdłużej w sprawności fizycznej, co daje im możliwość samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym.

Ograniczenia jakie nakłada na pacjenta choroba, powodują, że co raz mniej sprawnie i z większym trudem wykonuje pewne czynności, które do tej pory były dla niego wręcz odruchowe tj. chodzenie, sięganie po przedmioty, pisanie, chwytanie, zmiana pozycji podczas leżenia, siedzenia, mycie czy tez ubieranie się.

W związku z tym, że chory nie może samodzielnie swobodnie się poruszać, a jego samoobsługa jest mocno ograniczona, traci on niezależność życiowa. Chorzy wraz z postępem objawów zaczynają unikać i tak już mocno ograniczonej aktywności ruchowej.

Fizjoterapia może spowolnić postęp objawów chorobowych oraz zmniejszyć jej skutki. Rehabilitacja ruchowa oddziałuje na cały organizm, pobudzając go do działania, dzięki czemu chorzy wykazują większą chęć do ćwiczeń i do stawiania czoła schorzeniu jakie ich dotknęło. Są oni pozytywniej nastawieni do terapii, co ma przełożenie na dobra formę psychoruchowa.

Widząc jak bardzo chorym i ich rodzinom jest potrzebna fachowa pomoc rehabilitanta, oferujemy Państwu wszechstronną fizjoterapię. Jest ona indywidualnie dobierana do potrzeb każdego pacjenta, który zgłasza się do nas po pomoc. Jednocześnie członkom jego rodziny oferujemy spotkania z naszymi specjalistami.

Nasi rehabilitanci posiadają zaświadczenia o ukończeniu kursów z metod takich jak: masaż limfatyczny, PNF, Ibita Bobath, PNF w wodzie,  mobilizacja tkanek miękkich,.

W zakres rehabilitacji ruchowej wchodzą:

Ćwiczenia indywidualne – terapia polega na indywidualnym kontakcie pacjenta z fizjoterapeutą i pracy wg schematu dopasowanego do jego stanu i możliwości.

Terapia prowadzona jest wg najnowszych technik neurofizjologicznych.