Pierwsza wizyta w saunie



Jak przygotować się do wizyty w saunie?

  • Ostatni posiłek zjedz na 1 godzinę przed seansem – do sauny nie należy wchodzić głodnym (grozi omdleniem), ani z pełnym żołądkiem (trawienie zaburza właściwą regulację cieplną).
  • Nawodnij się - w trakcie seansu nastąpi intensywne pocenie się. Uzupełnienie płynów przed seansem zabezpieczy Cię przed bólem głowy i omdleniem w skutek odwodnienia.
  • Weź ze sobą 2 ręczniki - jeden do wycierania się po kąpieli, drugi duży do rozłożenia w saunie pod nagie ciało. Zabieranie mokrego ręcznika do sauny i moczenie nim desek jest niedopuszczalne.Ręczniki możesz wypożyczyć przed wejściem (koszt 8,00 zł.)
  • Przed wejściem do sauny umyj się (nawet jeżeli wcześniej brałeś prysznic w domu) - pod wpływem wysokiej temperatury, pory rozszerzają się, a gruczoły potowe zaczynają aktywniej pracować. Zmyj makijaż.
  • Wejdź nago - w saunie ciało nie powinno być osłonięte ani kostiumem kąpielowym, (może poparzyć), ani ręcznikiem (izoluje temperaturę i obniża efektywność seansu).
  • Ściągnij biżuterię i zegarek.
  • Zostaw obuwie przed wejściem.
  • W saunie rozłóż ręcznik pod całą powierzchnią ciała (pod stopami też) i usiądź na nim nagim ciałem.

Jak wygląda seans sauny fińskiej?

Prawidłowy seans w saunie suchej składa się z 3 faz: nagrzewania, wychładzania i odpoczynku.

Każda z nich jest równie ważna i składa się na proces hartowania organizmu oraz uzyskania różnicy temperatur i ciśnienia. W zależności od własnych możliwości i poziomu zaawansowania wszystkie 3 fazy wykonaj w jednej, dwóch lub maksymalnie trzech seriach. Zachowaj podaną wyżej kolejność faz seansu.

Faza nagrzewania trwa od 5 do15 min w zależności od indywidualnych możliwości i samopoczucia w trakcie przebywania w saunie. Wchodząc do sauny po raz pierwszy zajmij miejsce na niższym poziomie, gdzie temperatura jest niższa. Wraz z adaptacją do gorącego pomieszczenia wejdź na wyższy poziom - unikniesz szoku termicznego. W saunie możesz leżeć lub siedzieć. Po wstaniu z pozycji leżącej odczekaj w pozycji siedzącej około 1-2 min, aby zapobiec zawrotom głowy.

Przykładowe 3 wejścia: 1. Wejście 5-8 min. 2. Wejście 10-12 min 3. Wejście 12-15 min

Jeśli nie czujesz się na siłach – zrezygnuj z 3 wejścia! Po wyjściu z sauny obowiązkowo schłodź ciało i odpocznij.

Fazę schładzania ciała zacznij stopniowo, polewając się wodą od stóp w górę. Na początku woda powinna być chłodna, ale nie lodowata. Po chwili możesz bardziej obniżyć temperaturę wody. Ważnym elementem schładzania jest polanie głowy. Schładzanie zakończ w momencie, kiedy poczujesz ogólny chłód/zimno. Po schładzaniu odpocznij.



Po schłodzeniu ciała obowiązkowo odpocznij. Odpoczynek jest równie ważny, jak faza nagrzewania i schładzania, a bez niego seans w saunie jest niekompletny. Czas odpoczynku trwa tyle minut ile trwała faza nagrzewania w saunie. W tym czasie postaraj się zrelaksować i wyciszyć swoje myśli. Uzupełnij płyny popijając wodę małymi łyczkami. Faza odpoczynku kończy się, gdy temperatura ciała i tętno powrócą do normy.



Po ostatnim wejściu do sauny ponownie schłodź ciało. Nie używaj mydła. Po prysznicu ważny jest odpoczynek. Nie ubieraj się od razu, gdyż ciało po seansie nadal poci się oddając ciepło. Po pełnym seansie nie wybiegaj od razu na zewnątrz. Pamiętaj o uzupełnieniu niedoboru wody i soli mineralnych utraconych wraz z potem w trackie seansu. Sięgnij po wodę, sok pomidorowy lub zieloną herbatę. Zjedz lekki posiłek dodający sił. Po seansie w saunie ciało jest najlepiej przygotowane na rozluźnienie obolałych mięśni, jeżeli jest to możliwe zalecany jest profesjonalny masaż.

NAWODNIJ SIĘ!

W trakcie korzystania z sauny, jak również przed rozpoczęciem seansu warto zadbać o prawidłowe nawodnienie organizmu pijąc często małe ilości wody. Oznacza to, że nawet jeśli nie odczuwa się pragnienia to i tak należy uzupełniać płyny, których część traci się wraz z potem. Nie zaleca się picia w trakcie przebywania w saunie, jednak trzeba robić to podczas sesji obejmujących odpoczynek.
+48 602 11 85 22
recepcja@fizjo4life.pl
9-20 | sb 10-14