JONOFOREZA

Jonoforeza jest zabiegiem elektroleczniczym. Dzięki użyciu pola elektrycznego do tkanek zostają wprowadzone działające leczniczo jony. Wprowadzone w ten sposób jony, gromadzą się na styku skóry właściwej i naskórka. W miejscu tym rozlokowane są także powierzchowne naczynia krwionośne, dzięki czemu podczas jonoforezy jony zostają z prądem krwi wprowadzone w głąb organizmu.
W zależności od schorzenia polecane są różne rodzaje jonoforezy:

• ·        Na blizny i przykurcze bliznowate najlepsza jest jonoforeza jodowa.
  • ·        Jonoforeza wapniowa stosowana jest przy obwodowych zaburzeniach naczynioruchowych, zapaleniach gałki ocznej, w zespole Sudecka, utrudnionych zrostach kostnych.
  • ·        Jeśli pacjent zgłasza się z trudno gojącymi się owrzodzeniami lub drożdżycami paznokci w zastosowaniu powinna być jonoforeza cynkowa.
  • ·        Jonoforeza ksylokainowa lub nowokainowa znajduje zastosowanie przy bólach głowy, nerwobólach, rwie kulszowej oraz dychawicy oskrzelowej.
  • ·        Jonoforeza histaminowa pomaga przy odmrożeniach, dolegliwościach związanych z rwą kulszową, samorodną sinicą kończyn, przewlekłych zapaleniach okołostawowych i stawowych, owrzodzeniach troficznych.
  • ·        Jonoforeza adrenalinowa stosowana jest wraz z nowokaina i ksylokainą przy bólach stawowych, poza tym sama leczniczo wpływa przy stanach zapalnych gałki ocznej.

Jonoforeza jest wskazana przy:

• ·        zwyrodnieniu stawów, także stawów kręgosłupa
  • zapaleniu zesztywniającym stawów kręgosłupa (ZZSK)
  • ·        stłuczeniach tkanek miękkich
  • ·        rwie ramiennej, kulszowej, nerwobólach międzyżebrowych
  • ·        nietrzymaniu moczu, a także przy zatrzymaniu moczu
  • ·        zaparciach nawykowych
  • ·        reumatoidalnym zapaleniu stawów
  • ·        miażdżycowym i zarostowym zapaleniu tętnic
  •           chorobach Raynauda, Buergera, Sudecka, przykurczu Volkmana,